Därför justerar Umeå Energi fjärrvärmepriset

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 10:41 CEST

Från och med årsskiftet justerar Umeå Energi priset på fjärrvärme.

Bakgrunden är bland annat ökade bränslekostnader.

– Även efter höjningen har Umeåborna ett konkurrenskraftigt pris. Kunder som valt fjärrvärme kan känna sig trygga, säger Jan Ridfeldt, affärsområdeschef Värme, Umeå Energi.

Det handlar om en kostnadsökning på 4,5 procent för år 2011, det vill säga cirka 60 kronor i månaden för en normalvilla (20 000 kWh) eller i genomsnitt cirka 5 kronor per kvadratmeter och år för flerbostadshus. Trots prisjusteringen, som beror på ökade bränsle-, el- och elcertifikatpriser, ligger Umeå Energis fjärrvärmepris på en låg nivå jämfört med riksgenomsnittet.

– Umeå Energi har ett konkurrenskraftigt pris på fjärrvärme, konstaterar Jan Ridfeldt, affärsområdeschef Värme på Umeå Energi.

Fjärrvärme är för de allra flesta kunder fortfarande det billigaste sättet att värma huset eller fastigheten. Priset på fjärrvärme för en normalstor villa är i dag lite drygt 0,80 kronor per kWh, vilket kan jämföras med eluppvärmning som kostar runt 1,20 kronor per kWh, enligt Umeå Energis priser.

– Vår målsättning är att vår fjärrvärme även fortsättningsvis ska vara prisvärd jämfört med andra uppvärmningsalternativ, säger Jan Ridfeldt.

Fjärrvärmen i Umeå produceras till allra största del i de två kraftvärmeverken vid Dåva och är baserad på en mix av flera olika bränsleslag. Basen består av bränsle från restprodukter, antigen i form av hushålls- eller verksamhetsavfall från vårt samhälle eller restprodukter i form av biobränsle från den närliggande skogsindustrin.

Tack vare utbyggnaden av fjärrvärmen har utsläppen av klimatgaser och andra miljöskadliga ämnen kraftigt reducerats i Umeå.

Jan Ridfeldt, affärsområdeschef Värme Umeå Energi 070-644 64 60

Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef Umeå Energi 070-642 46 33

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, Vind & Vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har 300 medarbetare och omsätter 1,6 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, OHSAS 18001).

www.umeaenergi.se