Febril aktivitet för att leverera varmvatten

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 09:29 CEST

Umeå Energi ber alla i bostadsområdet Haga som under kvällen, natten och morgonen blivit utan varmvatten om ursäkt.
- Vi har haft maximal otur och gör nu allt som står i vår makt för att så snabbt som möjligt leverera varmvatten till de som drabbats, säger Magnus Stenvall, driftchef, Umeå Energi.

För att säkerställa leveransen av värme under den kalla årstiden inledde Umeå Energi på tisdagskvällen ett planerat underhållsarbete för fjärrvärmenätet på Haga. Varmvattnet stängdes av, vilket boende på det aktuella området på Haga informerats om.   Dessvärre fungerade inte reservmatningen till övriga staden och när reservpannan på Backen skulle tas i bruk havererade pannans styrsystem. Det har inneburit att hushåll som inte informerat om avstängningen - främst boende på Sandabrånet - olyckligtvis blivit utan varmvatten. - Vi har haft maximal otur och något liknande har aldrig hänt tidigare. Vi genomförde samma operation förra året, utan några som helst problem, förklarar Magnus Stenvall, driftchef, Värme Umeå Energi.   Sedan haveriet sent i går kväll har Umeå Energi försökt laga reservpannan på Backen för att på så vis kunna leverera varmvatten till de berörda hushållen.
- Vi arbetar för högtryck och hoppas att detta snart ska vara åtgärdat. Som längst är kunderna utan varmvatten till natten mot torsdag, då det planerade underhållsarbetet är över och fjärrvärmenätet tas i bruk igen, säger Magnus Stenvall.

Magnus Stenvall, driftchef, Umeå Energi, 070-566 48 72
Gun Blomquist Bergman, informationschef, Umeå Energi, 070-642 46 33