Göran Ernstson ger Umeå ny energi

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 08:11 CEST

I dag tillträder Göran Ernstson som vd och koncernchef för Umeå Energi.
- Umeå Energi är ett modernt och framåtblickande bolag och jag ser fram emot att vara delaktig i koncernens spännande utveckling, säger han.

Göran Ernstson, född 1953, har bland annat varit affärsområdeschef för fjärrvärmeverksamheten inom Stockholm Energi 1996-1998 samt regionchef och vice vd för Birka Värme (numera Fortum Värme) 1998-2001. Han har från 2003 fram till nyligen varit vd för Telge Nät AB. När det gäller styrelseuppdrag har han bland annat varit styrelseordförande i BioNorr AB, Hudik Kraft AB och Bromölla Fjärrvärme AB.   - Det är inte bara Umeå Energi som är nytt för mig, även staden kittlar. Kommer invånarna att acceptera en nollåtta som mig? undrar Göran Ernstson, som förutom sin långa erfarenhet från energibranschen också representerat juniorlandslaget i friidrott.   - Det var 1973 och jag sprang 400 meter häck. Det, tillsammans med att jag som 17-åring sprang 100 meter på 10.9, är mina största idrottsmeriter.   Nu är Göran Ernstson på plats på Umeå Energi och finns under dagen tillgänglig för intervjuer.

Gun Blomquist Bergman, informationschef, Umeå Energi, 070-642 46 33
Göran Ernstson, vd och koncernchef, Umeå Energi, 070-771 57 10