Maud Olofsson inviger vindkraftspark utanför Robertsfors

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 08:14 CET

Lördag 30 januari klockan 13.00 deltar näringsminister Maud Olofsson vid invigningen av en ny vindkraftspark på Granberget mellan Robertsfors och Ånäset. Parken har sex snurror och förväntas varje år leverera el till cirka 6 600 hushåll.

Kvarkenvinden köpte parken, men har sedan överlåtit tre av verken till Umeå Energi, HSB och Storuman Energi som nu äger en snurra var. Parken förväntas producera 33 GWh el per år, 5,5 GWh per verk, och levererar redan vid en vindstyrka på 12 sekundmeter maxeffekten 2000 kW. Snurrorna sträcker sig mäktiga 98 meter över marken.

– Vindläget på Granberget är riktigt bra och det är positivt att så mycket av den el som produceras i parken kommer att användas av boende i närområdet som är delägare, säger Sven-Allan Andersson, ordförande i Kvarkenvinden, en ekonomisk förening som nu äger sju vindkraftsverk och har 2 128 medlemmar.

– Granberget är ytterligare ett steg i vårt arbete med att minska vår klimatpåverkan, med målet att vara helt fossiloberoende 2018, säger Lars C Johansson, projektledare på Umeå Energi.

– HSB Umeå är tillsammans med 42 lokala bostadsrättsföreningar först i Sverige inom HSB med att investera i ett eget vindkraftsverk. Med investeringen ökar vi takten i vårt klimatarbete där målet är att minska koldioxidutsläppen med minst 50 procent fram till 2023, säger Björn Dahlberg, vd på HSB Umeå.

– Vindkraft är ett bra förnybart alternativ och den här satsningen speglar våra kunders vilja inför framtiden, säger Nils-Gunnar From, vd Storuman Energi.

Lars C Johansson, projektledare Umeå Energi, 070-517 39 61

Gun Blomquist Bergman, informationschef Umeå Energi, 070-642 46 33

Björn Dahlberg, vd HSB Umeå, 070-301 65 00

Sven-Allan Andersson, ordförande Kvarkenvinden, 070-602 74 01

Nils-Gunnar From, vd Storuman Energi, 070-554 66 58

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, vind och vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har 280 medarbetare och omsätter 1,5 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, AFS 2001:1).

www.umeaenergi.se