”Norrbotniabanan en signal till resten av Sverige”

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 15:28 CEST

Umeå Energis möte (i dag, 22/4) med företagare, organisationer och riksdagsledamöter från Norr- och Västerbotten, med fokus på Norrbotniabanan, blev lyckat.
- Det råder enighet och vi har många goda argument för att Norrbotniabanan ska bli verklighet, säger Mikael Berglund, styrelseordförande för Umeå Energi.

- I Norrland finns en betydande del av Europas naturresurser, i form av malm, metaller och trävaror, men också många högförädlade industriprodukter. Investeringen kommer att bli lönsam, det är vi övertygade om, fortsätter Mikael Berglund, som fanns på plats i Stockholm tillsammans med Umeå Energis informationschef Gun Blomquist Bergman.

För Umeå Energis del skulle tillkomsten av Norrbotniabanan innebära ytterligare ett stort steg mot minskad klimatpåverkan, samt betydande besparingar.
- Vi producerar klimatvänlig fjärrvärme, då måste vi också få förutsättningar att ordna klimatvänligare transporter till och från våra anläggningar på Dåvaområdet, menar Mikael Berglund.

Den 1 september ska Banverket presentera sitt underlag till regeringen, som sedan tittar på möjligheterna för Norrbotniabanan. Det största hindret för tillkomsten är finansieringen.
- Vi befinner oss i en finanskris, men det ska inte stoppa oss. Genom att sätta igång bygget av banan sänder vi en signal till resten av landet. Det gäller att satsa långsiktigt och det är klokt att göra det nu. Därför har kommunerna längs den tänkta sträckan gått in och sagt sig vara villiga att finansiera prospekteringen av en första sträcka, mellan Skellefteå och Piteå, säger Mikael Berglund.

Mikael Berglund, styrelseordförande, Umeå Energi 070-559 71 84
Gun Blomquist Bergman, informationschef Umeå Energi 070-642 46 33