Nu blir det ännu mer vindkraft i Hörnefors

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 08:00 CET

I somras invigde Umeå Energi vindkraftsparken i Hörnefors. Nu tar koncernen nästa stora steg mot visionen ”hållbara förhållanden” och sätter fart på ytterligare fem vindkraftsverk på området.
– Arbetet har gått rekordsnabbt och vi räknar med att sätta igång de nya verken innan julhelgerna, säger Göran Ernstson, vd och koncernchef, Umeå Energi.

Den 15 juli påbörjades arbetet med den andra etappen av vindkraftsparken i Hörnefors, tre mil söder om Umeå. Tidplanen var tajt, men bygget har gått överraskande snabbt.
– Vi beräknande att de skulle tas i drift i mitten av januari, men som det nu ser ut blir det redan innan jul, förklarar Göran Ernstson.

De fem nya vindkraftsverken har en tornhöjd på 105 meter, en rotordiameter på 90 meter och en totalhöjd på 150 meter. Därmed har Umeå Energi sammanlagt tio vindkraftsverk i Hörnefors, med en total kapacitet på 50 GWh per år, vilket räcker till hushållsel för drygt 10 000 villor.
Totalt har Umeå Energi 17 vindkraftsverk i produktion, fördelade på orterna Håcksta, Hörnefors, Holmsund och Robertsfors.

– Vindkraft är en oändlig och förnybar energikälla som har använts i tusentals år. Den ligger i linje med vår vision ”hållbara förhållanden” och den ger betydande klimatvinster. Därför ska vi givetvis fortsätta utveckla vår satsning på vindkraft, berättar Göran Ernstson, som understryker vad koncernens nya vision handlar om:

– Vi vill ha långsiktigt goda relationer med våra kunder, med våra kollegor och samarbetspartners och vill verka för en bra miljö och ett hållbart klimat i Umeå, Sverige och världen.

Göran Ernstson, vd och koncernchef, Umeå Energi 070-650 13 97
Gun Blomquist Bergman, informationschef Umeå Energi 070-642 46 33

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, vind och vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har 280 medarbetare och omsätter 1,5 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, AFS 2001:1).