På söndag arrangeras Umeåbornas egen Kraftskiva

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 07:00 CEST

Söndag den 19 augusti är det dags för Kraftskivan – Umeå Energis årligen återkommande folkfest. Nytt för i år är att Umeåborna själva kunnat vara med och bestämma vilka lokala artister som ska uppträda. Omröstningen, som ägde rum på facebook, lockade många och flest röster fick Umeåbanden Evident och Verkligheten, som därför står på scen på söndag.

– Jättekul att så många velat vara med och påverka, säger Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi.

Folkfesten Kraftskivan har arrangerats av Umeå Energi på Umeå Energicentrum i Klabböle sedan 1999 och brukar alltid locka tusentals besökare. De stora affischnamnen i år är Ulrik Munther (trea på Melodifestivalen 2012), rapparen Cleo och Tobbe Trollkarl.

En nyhet till årets upplaga är att Umeåborna fått vara med och rösta fram Kraftskivan som de vill ha den. Förutom att rösta på vilka lokala artister som ska spela har Umeåborna fått bestämma om det ska vara sol eller regn, om de ska möta Umeå IK-spelare i prickskytte eller jonglering, Dalen-spelare i speedshooting eller prickskytte och om Tobbe Trollkarl ska göra ett korttrick eller ett spektakulärt stuntnummer med Umeå Energis vd Göran Ernstson.

– Vi är Umeåbornas eget energibolag och därför kändes det helt rätt att låta Umeåborna själva få vara med och påverka utbudet, säger Agneta Filén.

I omröstningen om vilka lokala band som skulle spela vann Evident och Verkligheten. Evident består av kvartetten Nadja Milton, Felicia Milton, Sofie Kollberg och Julia Smetana. De spelar mest covers, allt från Lady Gaga till Dead By April, men kommer även framföra en egen låt på söndag. Verkligheten spelar snygg, välpolerad poprock på svenska. I bandet, som nyligen gett ut singeln Profeten, ingår Joel Sundholm, Magnus Ohlsson, Gustav Sundström och Andreas Viberg.

– Jättekul att vi vann! Vi är peppade inför söndagen, det blir vår största spelning hittills, säger Nadja Milton i Evident.

– Det ska bli väldigt spännande att spela på Kraftskivan inför så många människor, säger Joel Sundholm i Verkligheten.

På facebook har alla som velat även kunnat tävla om en personlig träff med Ulrik Munther. Vinnaren presenteras på plats på Kraftskivan.

– Kraftskivan är en härlig fest. Kom och njut av bra musik, skön natur och gott fika. Umeå Energicentrum är en historisk oas som vi vill dela med oss av till alla Umeåbor, säger Agneta Filén.

Program, Kraftskivan 2012

13.00    Välkomna!

13.15    Umeåbornas val av lokal artist 1: Evident

13.40    Tobbe Trollkarl