Solceller uppåt väggarna – nu blir det solceller också på balkongerna på Ålidhem

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 07:00 CEST

I veckan drar nästa etapp av solcellsutbyggnaden på Hållbara Ålidhem igång.

Nytt i höst är att ett av husen även kommer att få solceller på balkongerna.

Nu utökas planerna för solcellssatsningen på Hållbara Ålidhem. Några av hyresgästerna på Matematikgränd 1 får om någon vecka solpaneler monterade på och ovanför balkongerna för att testa hur man kan utnyttja fasaderna för lokalt producerad el.

– Solcellerna sitter i ett toppenläge, rakt i söder och det är väldigt lite som skuggar så det ska bli jättespännande att se hur mycket vi kan få ut av dem, säger Jörgen Carlsson, projektledare för Hållbara Ålidhem på Umeå Energi.

I en solelanläggning kopplas solcellerna oftast ihop i en slinga och är då inte bättre än sin svagaste länk. Om någon hyresgäst hänger ut en matta över solpanelen kan hela anläggningens produktion gå ner nästan till noll. På Matematikgränd får därför varje solpanel en egen modul som omvandlar elen till växelström och anläggningen kopplas ihop på ett sätt som minimerar inverkan av att enskilda solpaneler skyms.

– Det blir nio paneler totalt, inte på balkongerna längst ner i huset. Men vi sätter också solpaneler över balkongerna på översta våningen. De sitter högt och får ett fint solläge, säger Fredrik Westerlund, Bostadens projektledare för ombyggnationen på Hållbara Ålidhem.

På taket på Matematikgränd 1 monteras ytterligare cirka 400 kvadratmeter solceller, vilket gör att Hållbara Ålidhem nu tar klivet upp och blir en av Sveriges största solcellsanläggningar.

Projektet Hållbara Ålidhem är ett samarbete mellan Bostaden, Umeå Energi och Umeå kommun. Det handlar om att göra stadsdelen tryggare, trivsammare och energisnålare.

Fakta solceller – Hållbara Ålidhem

Störst utbyte får man av solpaneler i söderläge som är vinklade 45 grader.

Med solpaneler monterade på fasader i söderläge kan man förvänta sig ett utbyte som motsvarar ungefär 80 procent, jämfört med horisontella solpaneler.

Solcellerna på balkongerna är totalt 28 kvadratmeter med en toppeffekt på 4,3 kW.

Fullt utbyggd blir anläggningen på Hållbara Ålidhem mer än 2 800 kvadratmeter – vilket kan bli Sveriges största solcellsanläggning.

Jörgen Carlsson, projektledare Hållbara Ålidhem, Umeå Energi 070-348 48 65, jorgen.carlsson@umeaenergi.se

Fredrik Westerlund, projektledare ombyggnation, Bostaden 070-600 38 91, fredrik.westerlund@bostaden.umea.se>