Ume.net testar laggfrustration i nytt experiment

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2015 08:00 CEST

För att testa hur man påverkas av långsam internetuppkoppling bjöds personer med stresståliga yrken in till ett experiment där deras frustrationsnivåer mättes när de utsattes för lagg. Ett specialbyggt spel kopplades till ett Emotiv EPOC headset som mäter hjärnaktivitet. Laggnivån i spelet ökade sen med testpersonernas ökade frustration. Brandmannen och pastorn visade sig vara bäst i test med lägre frustrationsnivå än t ex polisen, attackdykaren och läkaren.

Eftersom lagg, d v s  fördröjning i datatrafiken, buffringscirklar och pixliga bilder, ofta uppstår i samband med långsamt internet är experimentet ett sätt att visa fördelarna med ume.nets snabba bredband.

– Ume.net har ett av västvärldens snabbaste bredband och vi vill ligga i framkant när det kommer till bredbandsinnovation. Idag finns det tillräckligt många situationer i vår vardag som kan skapa frustration. Långsamt internet och lagg borde inte vara en av dem om det finns alternativ, säger Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi.

Testet utfördes med ett specialbyggt spel som kopplades till ett Emotiv EPOC-headset som mäter hjärnaktivitet, en Mio FUSE hjärtfrekvensmätare samt en gyroskopsensor som registrerar rörelsemoment. Den uppmätta mängden frustration som skapades av lagget påverkade spelmekaniken så att lagget ökade med en ökad frustrationsnivå.

Bland testpersonerna fanns representanter från stresståliga yrken som polis, brandman, barnmorska, läkare, pastor och attackdykare. Brandmannen och pastorn visade sig vara mindre påverkad av lagg, medan t ex polisen och läkaren reagerade mer. Experimentet visade att ingen av testpersonerna klarade av att utsättas för lagg utan att bli frustrerad.

Se experimentet på YouTube:https://youtu.be/SliShX5puRA

Experimentet har tagits fram av ANR BBDO tillsammans med B-Reel på uppdrag av Umeå Energi.

Umeå Energi är en väl sammanhållen energi- och kommunikationskoncern med verksamhet i fyra affärsområden: Energilösningar, Elnät, El och ume.net. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för alla. Vi erbjuder 100 % förnybar el samt fjärrvärme och fjärrkyla. Vårt stadsnät ume.net är ett av västvärldens snabbaste och har gjort Umeå till en av världens mest uppkopplade städer. Vi är en ambitiös organisation med högt ställda visioner och mål. Vi omsätter 1,6 miljarder kronor, har drygt 350 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

umeaenergi.se