Umeå Energi bidrar med kompetens i SIDA-projekt

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 07:00 CEST

Den 11 september gästas Umeå Energi av fem representanter från Associations of Women´s Clubs (AWC) i Zimbabwe. Besöket är en del i ett treårigt SIDA-projekt vars syfte är att stärka kvinnors ställning i hemmen och i det lokala samhället genom att arbeta med jämställdhets- och utbildningsfrågor.

Umeå Energis del i projektet är att stötta och bidra med kompetens inom området hållbar utveckling.

– Vi tar bland annat upp jämställdhets- och arbetsrättsfrågor. Kvinnors möjlighet till självförsörjning är en viktig fråga. AWC håller sen egna utbildningar på hemmaplan och spridningseffekten är god. Tidigare har medarbetare från oss lett utbildningar på plats i Zimbabwe och den här gången
kommer de till oss, säger Mari-Louise Johansson, HR-chef på Umeå Energi.

Man kommer också att besöka solcellsanläggningen på Hållbara Ålidhem och Dåva kraftvärmeverk för att där titta på avfallshanteringen.

– Hållbarhet är en global fråga. Genom att bidra med vår kompetens inom energiproduktion och miljö gör vi skillnad. Att stärka kvinnors ställning i samhället är ett effektivt sätt att bekämpa fattigdom, säger Henrik Bristav, miljöchef på Umeå Energi och delaktig i projektet sen starten 2012.

Projektet är en del i Umeå Energis hållbarhetsarbete och omfattar miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter.

Umeå Energi är en väl sammanhållen energi- och kommunikationskoncern. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för alla. Vi erbjuder 100 % förnybar el samt fjärrvärme och fjärrkyla. Vårt stadsnät ume.net är ett av västvärldens snabbaste och har gjort Umeå till en av världens mest uppkopplade städer. Vi är en ambitiös organisation med högt ställda visioner och mål. Vi omsätter 1,6 miljarder kronor, har drygt 350 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

umeaenergi.se