Umeå Energi bidrar till finansieringen av ny universitetsutbildning

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 13:45 CET

Umeå Energi möjliggör genom sin delfinansiering en ny högskoleutbildning i elkraftteknik.

– Vi är glada över att kunna bidra till att duktiga ingenjörer utbildas, säger Mari-Louise Johansson, HR-chef på Umeå Energi.

De första studenterna börjar hösten 2011.

I dagsläget är det bara i Trollhättan som högskoleingenjörer i elkraftteknik utbildas. Därför har tretton energibolag i norr gått samman för att finansiera en ny högskoleingenjörsutbildning. Den treåriga utbildningen i elkraftteknik beräknas komma igång hösten 2011 och ska drivas vid Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet och Mittuniversitetet.

– Vi på Umeå Energi har ett behov av att rekrytera elkraftingenjörer. Förutom att vi delfinansierar utbildningen kommer vi att erbjuda sommarjobb och praktikplatser, säger Mari-Louise Johansson, HR-chef på Umeå Energi.

Hon forsätter:

– Utbildningen kommer också att ge möjligheter till vidareutbildning för dem som redan arbetar i branschen.

Arbetet med att få till stånd utbildningen har hållit på i närmare tre år.

– Det känns positivt att vi som är Umeåbornas eget energibolag kan ge något tillbaka till samhället och i samarbete med andra aktörer i branschen möjliggöra utbildningen. Vi är absolut beredda att ta den här kostnaden för att utbilda duktiga elkraftingenjörer, säger Anders Persson, affärsområdeschef Elnät på Umeå Energi.

Mari-Louise Johansson, HR-chef Umeå Energi 070-593 80 22

Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef Umeå Energi 070-642 46 33

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, Vind & Vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har 300 medarbetare och omsätter 1,6 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, OHSAS 18001).

www.umeaenergi.se