Umeå Energi i topp bland energibolagen på Facebook

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 07:00 CET

Umeå Energi är i Sverigetoppen när det gäller antalet ”gillare” på Facebook.

I dagarna sprängdes 3 000-gränsen på antalet gillamarkeringar på Umeå Energis Facebooksida, vilket är betydligt fler än övriga mindre och medelstora energibolag i Sverige. Endast jättekoncernen E.ON är större i detta sammanhang.

– Vi är stolta och glada. Det här visar att vi har en god kommunikation med både kunder och andra intresserade konsumenter, säger Mattias Lindberg, webbansvarig på Umeå Energi.

Umeå Energi var det första energibolaget i Norrland med närvaro på Facebook och har i snart två år arbetat aktivt med sin sida för att möta kundernas behov.

– Det är jättekul att så många följer oss på Facebook, det har kickat igång en klart förbättrad kunddialog. Det är bra och roligt, säger Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef på Umeå Energi.

– Kunderna ska alltid tycka att det är enkelt att få svar på sina frågor – på det sätt de själva vill, det är det viktiga. Vissa föredrar personliga möten, andra vill prata med oss via telefon och ytterligare andra tycker att e-post eller kontakt via Facebook är det smidigaste.

– Att vi får in kundernas synpunkter gör också att vi hela tiden kan bli bättre, säger Gun Blomquist Bergman.

I slutet av oktober 2012 passerade Umeå Energi 3 000 gillare på Facebook. Det är överlägset bäst bland alla energibolag i norra Sverige. Ser man på landet i stort så har endast den tyska koncernen E.ON:s svenska Facebooksida fler gillare än Umeå Energi.

– Det är faktiskt rätt ovanligt att ”gilla” ett energibolag, därför är det dubbelt roligt att Umeåborna verkligen verkar gilla oss, säger Mattias Lindberg.

På Umeå Energis Facebooksida kan du bland annat få kontakt med Kundservice, se kommande evenemang, följa företagets omvärldsbevakning samt få smarta energispartips.

Följ Umeå Energi på Facebook:

www.facebook.com/UmeaEnergiAB