Umeå Energi satsar på energisnål bilkörning

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 08:16 CET

Umeå Energi har genomfört en utbildning i EcoDriving för ett stort antal av sina medarbetare. Förarna minskade under kursen sin bränsleförbrukning med i snitt 18 procent.
- Utbildningen visar att sparsam körning kan ge stora vinster, både för miljön och ekonomin, säger Henrik Bristav, miljöstrateg på Umeå Energi.

Utbildningen är ett led i Umeå Energis övergripande målsättning om att minska sina koldioxidutsläpp. Inledningsvis har 70 personer på affärsområde Elnät utbildats. Men så småningom är det meningen att alla i bolaget som använder bilen i tjänsten ska utbildas.

- Kursen sänder en signal till alla medarbetare om att köra ansvarsfullt, säger Henrik Bristav.

Att besparingspotentialen för både miljön och ekonomin är stor råder det ingen tvekan om. Det finns exempel på betydligt mindre verksamheter än Umeå Energi som tack vare sparsam körning minskat sin bränsleförbrukning med 26 procent och gjort kostnadsbesparingar på 200 000 kronor - under enbart ett halvår.

- Det är givetvis svårt att säga exakt hur stora besparingar vi kan göra, men om detta slår igenom och vi kan ha kontinuitet under några år handlar det om minskade koldioxidutsläpp på cirka 30 ton per år om vi sänker bränsleförbrukningen med 10 procent. Detta innebär också en ren besparing på 130 000 kronor årligen, säger Henrik Bristav.

Utbildningen, som anordnades av Umeåföretaget Esam, omfattade två timmar introduktion och två timmar körutbildning. Föraren körde först en slinga utan instruktioner. Därefter analyserade en instruktör körningen och gav instruktioner innan det var dags att köra samma slinga igen. Efter tur två fick föraren via en dator veta hur mycket effektivare körningen blivit.

- Flera av förarna minskade sin bränsleförbrukning under andra körningen med upp till 27 procent. Det är spännande att det går att åstadkomma så mycket med så små medel, säger Henrik Bristav.

Hur sänker man då sin bränsleförbrukning? Det handlar helt enkelt om att planera lite bättre: köra på högre växel, markera riktningsförändringar i tid för att få en jämnare körning och att undvika tomgångskörning. Att öka däcktrycket för att få mindre rullmotstånd är ytterligare ett tips.

- För många blev kursen en aha-upplevelse, säger Henrik Bristav. Och den här kunskapen är ju inte bara användbar på jobbet utan även när man kör sin privata bil.

Henrik Bristav, miljöstrateg Umeå Energi, 070-622 71 83
henrik.bristav@umeaenergi.se