Umeå Energi vill skänka 57 000 elmätare till Petrozavodsk

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 09:12 CET

Alla hushåll och företag i Umeå ska få nya, fjärravlästa elmätare som automatiskt rapporterar mätarställningen. Det innebär att Umeå Energi får 57 000 elmätare över. De erbjuds nu som gåva till vänorten Petrozavodsk i Ryssland.

Arbetet med att byta ut samtliga elmätare i Umeå har redan inletts och ska vara klart i mitten av 2009. Det är inget fel på de elmätare som nu plockas ned i en takt på 150-200 per dag. De fungerar alldeles utmärkt, men uppfyller inte svenska statens nya krav på fjärravläsning.   Istället för att skrota eller försöka sälja de 57 000 elmätare som blir över har Umeå Energi tagit kontakt med ledningen för Petrozavodsk, huvudstad i ryska Karelen och mångårig vänort till Umeå. Budskapet löd: vill ni ha dessa elmätare? Intresse fanns och inom kort kommer en teknisk delegation från Petrozavodsk för att närmare syna den erbjudna gåvan.   - Vi skänker bort elmätarna eftersom vi själva inte längre behöver dem. Elmätarna är helt okej, så det känns bra om de kommer till användning igen. Om det inte fungerar tekniskt för Petrozavodsk så finns det andra länder som är intresserade, berättar Gun Blomquist Bergman, informationschef på Umeå Energi.   Umeå Energi har sedan tidigare utbyte med Petrozavodsk även på andra områden, i första hand inom värmeproduktion. Mer om fjärravläsning

Gun Blomquist Bergman, informationschef Umeå Energi, 070-642 46 33
gun.blomquist-bergman@umeaenergi.se