Umeå Energis investeringar ger nu trygg ekonomi

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 10:47 CET

Det kommunalägda energi- och kommunikationsföretaget Umeå Energi redovisar nu de ekonomiska siffrorna för förra året. Koncernens samlade resultat för verksamhetsåret 2012 uppgår till 126 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 89 miljoner året dessförinnan.

– Det här visar att vi investerat rätt och jobbar effektivt, säger Göran Ernstson, vd och koncernchef för Umeå Energi i en kommentar.

Förklaringen till det ekonomiska resultatet kan sammanfattas i tre punkter:

1. Stora investeringar har gjorts under senare år, främst Dåva 2, och nu kan Umeå Energi se de positiva effekterna.

2. Umeå Energi är en pålitlig leverantör: har fått fler kunder, levererar mer energi och har producerat mer el.

3. Företaget har amorterat av på sina lån, ränteläget var gynnsamt under 2012 och de finansiella kostnaderna har kunnat sänkas.

- Det är viktigt att ha ekonomisk stabilitet för att kunna möta framtiden, hålla konkurrenskraftiga priser och att fortsätta arbetet för en lägre klimatpåverkan, säger Göran Ernstson.

umeaenergi.se