Umeåbornas nya behov kräver bredband i världsklass

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2010 07:01 CEST

Umeå har västvärldens snabbaste bredband.

Och det behövs. Vi använder nätet allt mer och på helt nya sätt än tidigare.

Att Umeå hamnar så bra till är ett kvitto på att vi är på rätt spår, säger Mats Berggren, vd för UmeNet.

2010 ser ut att bli UmeNets bästa år någonsin. Det kan till stor del tillskrivas det exploderande behovet av bredbandskapacitet.

– Vi har fått nya behov. Bland annat brukar man tala om ”hyperkonnektivitet”, alltså att vi som använder internet håller på med många olika saker samtidigt. Kanske känner du igen dig i att använda både telefon, dator och någon form av tv/video parallellt? säger Mats Berggren, vd för UmeNet.

Internets utveckling har gått snabbt. 1984 var tusen människor uppkopplade mot internet – i hela världen. 1992 var motsvarande siffra en miljon och 2008 använde en miljard människor nätet på något sätt.

Nätverksföretaget Cisco räknar med att trafiken på internet blir fyra gånger större från 2009 till 2014, och att cirka 90 procent av den globala trafiken kommer att handla om olika former av video/tv om fyra år.

– Fler och fler inom företagsvärlden börjar inse hur bra det är med videokonferenser – inte minst för miljön! säger Mats Berggren.

Enligt en färsk rapport, som tagits fram av nätverksföretaget Akamai, har Umeå snabbast bredband i hela västvärlden.

– Det är ett kvitto på att vi på UmeNet är på rätt spår, säger Mats Berggren. Vi började bygga ut fiber till enskilda fastigheter i mitten av 1990-talet och har länge legat i framkant när det gäller teknik och infrastruktur för IT. UmeNet är ett öppet stadsnät, vilket innebär att våra kunder kan välja fritt mellan ett stort antal tjänsteleverantörer som är kopplade till oss.

Globalt sett ligger Umeå på 18:e plats i bredbandsligan. Och det är unikt. Städerna med de allra snabbaste bredbanden ligger nämligen allihop i Japan eller Sydkorea – och Umeå är den enda västerländska stad som finns med bland de 20 bästa.

– Umeå var tidigt ute med att nyttja bredband för annat än internet, till exempel tv och telefoni. Stan har en ung befolkning och den så kallade IT-mognaden är stor, vilket gör att invånarna gärna nyttjar de tjänster som tekniken medger, säger Mats Berggren.

Fakta:

Umeå Energis dotterbolag UmeNet har lagt ned över 1 250 kilometer optofiberkabel och över 67 700 kilometer fiber i Umeå. Omkring 95 procent av invånarna i Umeå kommun har tillgång till bredband.

Mats Berggren, vd UmeNet 070-518 71 28

Gun Blomquist Bergman, kommunikationschef Umeå Energi 070-642 46 33

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, Vind & Vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har ca 280 medarbetare och omsätter 1,6 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, OHSAS 18001).

www.umeaenergi.se