UmeNet ansluter Cityfastigheter till det öppna stadsnätet

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 08:00 CET

Cityfastigheter i Umeå ansluter samtliga sina 133 lägenheter till det öppna stadsnätet UmeNet. Satsningen ger Cityfastigheters hyresgäster en framtidssäker bredbandsuppkoppling som bland annat möjliggör ip-telefoni och ip-tv.

– Med UmeNet får våra hyresgäster en attraktiv och kostnadseffektiv uppkoppling som är anpassad för framtidens teknologi. Efterfrågan på blixtsnabbt internet är stor och vi är därför glada över att kunna erbjuda den här kraftfulla lösningen, säger Fredrik Sällström, vd för Cityfastigheter, som äger 8 fastigheter med sammanlagt 133 lägenheter i Umeås stadskärna.

– Cityfastigheter gör en framtidssatsning och bidrar samtidigt tillsammans med oss till att bygga ut Umeås starka it-infrastruktur ytterligare, säger Mats Berggren, affärsområdeschef för UmeNet, Umeå Energi.

UmeNet, som ägs av Umeå Energi, är ett öppet fiberoptiskt stadsnät med överlägsen kapacitet för data- och telekommunikation i Umeå kommun. Bolaget UmeNet bygger infrastruktur och levererar kapacitet, men innehållet (tjänsterna) skapas av andra.

– UmeNet ger våra hyresgäster stor valfrihet, de kan själva välja operatörer till de olika tjänsterna, säger Fredrik Sällström. Det är ett upplägg som vi vet att våra hyresgäster gillar.

Mats Berggren, affärsområdeschef UmeNet, Umeå Energi, 070-518 71 28
Gun Blomquist Bergman, informationschef Umeå Energi, 070-642 46 33
Fredrik Sällström, vd Cityfastigheter, 070-887 52 52

Umeå Energi är ett modernt energi- och kommunikationsföretag som på ett personligt och omtänksamt sätt vill möta kundens behov av säkra och klimatanpassade produkter och tjänster. Vi är verksamma inom fem affärsområden: Värme, Elnät, Elhandel, UmeNet och Sol, vind och vatten. Vi erbjuder fjärrvärme och fjärrkyla för ett gott inomhusklimat, samt el, bredband och kabel-tv. Vi producerar el med vindkraft och i två kraftvärmeverk och säljer energi till cirka 58 000 privat- och företagskunder i hela landet. Vi hjälper också våra kunder med energianalyser och energispartips. Koncernen har 280 medarbetare och omsätter 1,5 miljarder kronor. Umeå Energi är både miljö- och arbetsmiljöcertifierat (ISO 14001, AFS 2001:1).

www.umeaenergi.se