Gratis badskoj för Umeås grundskoleelever

Under sportlovet badar alla barn i förskoleklass och upp till årskurs 9 i Umeå kommun gratis på kommunens badanläggningar. Bidraget som gör lovsatsningen möjlig kommer från Socialstyrelsen som vill möjliggöra gratis lovaktiviteter för alla grundskoleelever.

Umeå kommun har fått cirka 3 000 000 kronor i bidrag från Socialstyrelsen för att erbjuda gratis verksamhet under årets alla lov. Badverksamheten är först ut och erbjuder grundskoleelever i Umeå kommun gratis bad under hela sportlovet, på anläggningarna Navet, Storsjöhallen, Sävar simhall och Vallabadet.

– Det är kul och känns viktigt att få göra den här satsningen på gratis bad för alla våra grundskoleelever. Vi hoppas att det kan bidra till att fler har möjlighet att bada och träffas på våra anläggningar, säger Patrik Samuelsson, avdelningschef, fritid bad.

Bidrag från Socialstyrelsen

Umeå kommun har 2018 fått sammanlagt 3 120 865 kronor i statsbidrag från Socialstyrelsen för att erbjuda gratis lovaktiviteter till barn i åldern 6–15 år. Summan är fördelad på 1 386 665 kr till sommarlovet och 1 734 200 kr till övriga lov. Summan är baserad på antalet barn i målgruppen som lever i familjer med försörjningsstöd. Syftet är bland annat att stimulera både flickors och pojkars deltagande, främja integration, motverka segregation och skapa nya kontaktytor mellan barn med olika social bakgrund.

Bidraget kommer också att delas ut till föreningar som vill arrangera aktiviteter under loven, ansökan kommer att ske via Föreningsbyrån.

• Umeå

Baden är samlade i Umeå kommuns organisation för badhus och tempererade utebad.

I organisationen ingår:
Navet
Umelagun (tempererat utomhusbad)
Hemgårdens bad
Aquarena Storsjöhallen, Holmsund
Obbolabadet (tempererat utomhusbad)
Sävar simhall
Vallabadet, Hörnefors (har även tempererat utomhusbad)

Sara Stenberg

kommunikatör Umeå kommun 090-16 12 33