Karl Forsman, Johan Forsman och Jenny Eklund kommer alla prata om 5G i samband med Umeå Tech Arena den 28 november på Norrlandsoperan.

Testandet av 5G en unik chans för Umeås techbransch

Umeå är Sveriges första teststad för 5G, nästa generations mobilteknologi. Nya innovationer som självkörande bilar är på allas läppar, men för att framtidens lösningar ska bli möjliga krävs kraftfullare teknik och nu kommer den till Umeå. På Umeå Tech Arena 28 november djupdyker vi i möjligheterna det här innebär för Umeås techbransch.

Visst, med 5G kanske du kan slippa laggande streaming vid serietittning, men mer intressant är samhällsnyttan tekniken kan bidra till. Tjänster och produkter som vanligt folk använder varje dag kan bli tillgängligare och snabbare, exempelvis vård på distans genom digitala lösningar. Tjänster och produkter som inte finns idag kan börja utvecklas.

5G kommer till Umeå

– Föreställ dig att du gör din morgontoalett på väg till jobbet i din självkörande bil eller att kläder du gillar redan hänger i omklädningsrummet när du kommer till butiken. Det här är inte science fiction, utan kan bli verklighet med teknik som 5G. Tekniken kan förändra liven för dig och mig, i stort och smått. Att Umeå är först ut i Sverige med framtidens mobilteknologi är en unik möjlighet för företag och verksamheter här eftersom man kan bli en del av testandet, säger Linus Stark, marknadsförare på Uminova Innovation som arrangerar Umeå Tech Arena.

Bli en del av testandet

Umeå Tech Arena gästas av affärsutvecklarna Karl Forsman och Johan Forsman från Tieto som berättar hur den nya tekniken kan revolutionera den för norra Sverige så viktiga skogsbranschen.

Jenny Eklund, koordinator för projektet 5G i Umeå, berättar om tidplanen för testandet och hur aktörer i Umeås techbransch kan göra för att bli en del av projektet - en unik möjlighet för alla som vill ligga i den absoluta tekniska framkanten.

Förutom 5G kommer även blockchain - tekniken som bland annat ligger bakom kryptovalutor som bitcoin – vara ett fokusområde på Umeå Tech Arena, då Gisela Edendahl från IBM kommer ge en djupare inblick i hur blockchain kan användas inom olika branscher.

Umeå Tech Arena är Uminova Innovations mötesplats för alla tokiga i ny teknik och innovationer. Umeå Tech Arena arrangeras på Norrlandsoperan kvällen den 28 november och är kostnadsfritt.