Varför ska bör alla investerare söka lovande bolag som gör verklig skillnad? Det ska Tove Larsson från Norrsken Foundation och Johanna Hallin från Srey Invest prata om på Umeå Tech Arena 14 maj.

​Tunga impact-investerare med på Umeå Tech Arena

Tre tunga investerare på jakt efter lovande impact-bolag kommer till Umeå Tech Arena 14 maj. Tove Larsson från Norrsken Foundation med en investeringsbudget på 500 miljoner, Johanna Hallin från Srey Invest som arbetat med affärsutveckling och hållbarhet i 70 länder, plus Anette Nordvall, Sveriges mäktigaste techinvesterare enligt DI Digital.

– Att göra någonting bra för världen är något som många entreprenörer idag har som mål. Men det är inte bara entreprenörerna som måste tänka större och göra gott, även investerarna måste ha detta fokus, menar Linus Stark, marknadsförare på Uminova Innovation.

På Umeå Tech Arena 14 maj är temat ”Good Tech – not just another app”. Tre ledande investerare ska diskutera hur de arbetar med att hitta bolag som har en positiv inverkan och varför det är något alla investerare behöver göra.

Norrsken Foundation skapades 2016 av Klarna-grundaren Niklas Adalberth. Tanken med verksamheten är att hitta och investera i så kallade ”impact-bolag” för att förlängningen skapa en impact unicorn – ett företag som påverkar 1 miljard människor positivt. På Umeå Tech Arena deltar Tove Larsson, Chief Investment Officier på Norrsken Foundation som har närmare 500 miljoner kronor att investera.

Dessutom deltar även investeraren och affärsängeln Anette Nordvall, partner i STOAF (Stockholm Affärsänglar) och investeringsrådgivare till Capital A Partners. Anette är också ordförande för We Don’t Have Time, det sociala nätverket för Climate Action. Dessutom är hon utsedd till en av Sveriges mäktigaste techinvesterare av DI Digital och prisad av Venture Cup till Sveriges ”finaste” affärsängel.

Johanna Hallin är Umeåbon som har 20 års erfarenhet av affärsutveckling, ledarskap, systemförändring och hållbarhet från 70 länder på fem kontinenter. Hon är grundare av Srey Invest, en värderingsdriven koncern som finns för att driva skiftet mot företags holistiska värdeskapande och driva företags omställning mot hållbara affärsmodeller. Hon deltar också på Umeå Tech Arena.

Umeå Tech Arena är Uminova Innovations mötesplats för alla som vill utveckla Umeå och Västerbotten genom innovationer eller ny teknik. Umeå Tech Arena arrangeras på Norrlandsoperan den 14 maj och deltagandet är helt kostnadsfritt. Sedan tidigare står det klart att Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft Sverige och Umeåentreprenörerna Tomer Shalit, ClimateView och Jonas Andersson, Dicom Port är med i programmet.

Regioner

Linus Stark