Valet i Indonesien: UNDP använder nya metoder för att nå ut till väljarna i ett av världens folkrikaste länder

Jakarta 6 april 2009

På torsdag den 9 april har 170 miljoner indoneser chansen att påverka sin framtid genom att gå till valurnorna. Att genomföra valet är en enorm logistisk utmaning som kräver hela fem miljoner valfunktionärer och en halv miljon vallokaler. Att nå ut med information om hur och var man kan rösta är avgörande. FN:s utvecklingsprogram, UNDP, satsar därför stort på valutbildning, också för några av de mest utsatta grupperna i landet - kvinnor inom sexindustrin, funktionshindrade, förstagångsväljare och äldre.

Valen äger rum vid en avgörande tidpunkt för både Indonesien och resten av regionen, detta då effekterna av den globala ekonomiska krisen börjar märkas i form av ökande arbetslöshet och fattigdom. Det gör det än viktigare att så många som möjligt kan delta i den demokratiska processen för att bestämma hur Indonesien ska styras under de kommande åren.

Med ekonomiskt stöd från bland andra Australien, Kanada, Nederländerna, Spanien och Storbritannien stödjer UNDP valet genom att öka människors kunskap och främja valdeltagandet.

- Vi hjälper till att stärka den politiska processen genom att uppmuntra väljare att gå och rösta, och förstå meningen med det. I samarbete med en rad lokala organisationer försöker vi dessutom nå dem som kanske inte annars hade brytt sig om att delta, säger svensken Håkan Björkman, landchef för UNDP i Indonesien.

Wendi, en 28-årig sexarbetare på västra Java deltagar i den valutbildning som en av UNDP:s samarbetsorganisationer, Mitra Sehati, anordnar:

- Som medborgare har vi rätt att rösta och det är vår skyldighet att se till att vi får ledare som arbetar med vårt bästa för ögonen. Tidigare förstod vi inte hur det gick till med nu får vi information om valet och om hur vi kan göra våra röster hörda, säger hon.

Jumono, rullstolsbunden sedan 15 år tillbaka efter att han förlorat båda benen till följd av sjukdom, arbetar träget med att sprida information om det stundande valet. Hans organisation, Bandung Trust Advisory Group, är en av de organisationer som får stöd för sin valutbildning och Jumonos arbete är att nå ut till äldre och funktionshindrade. Han knackar dörr, håller föreläsningar och mängder av individuella möten - allt för att verkligen se till att informationen når ut.

- Funktionshindrade ska ha samma rättigheter som alla andra, det innefattar också rätten att rösta. Trots det är tillgången till valinformation begränsad för blinda, döva och andra funktionshindrade grupper, säger han.

En stor ungdomsfestival, dockteatrar, dansföreställningar, TV- och radioreklam samt offentliga möten och debatter är några exempel på hur valinformationen sprids i det väldiga öriket. Initiativen är del av ett treårigt valstödsprogram som bland annat innefattar expertstöd till den nationella valkommissionen KPU. Vid valet på måndag konkurrerar 12 324 kandidater om de 132 platserna i det indonesiska parlamentets första kammare och de 560 platserna i andra kammaren. Presidentval kommer att hållas i juli.

För ytterligare information och intervjuer med Håkan Björkman - kontakta Pia Marttila i Jakarta: +62 21314 1308 (ank. 424) eller mobil: +62 8 121 929 4635