Prins Daniels Fellowship inspirerade 500 elever om entreprenörskap

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens projekt Prins Daniels Fellowship besökte under torsdagen 13 oktober Skellefteå för att prata entreprenörskap med elever från Anderstorpsgymnasiet. Med sig hade Prinsen superentreprenörerna Gunilla von Platen, Xzakt, Filip Nordlander, Avito samt Alan Mamedi, TrueCaller.

Dagen inleddes med en aulaföreläsning inför 500 elever som fick lyssna till inspirerande anekdoter och kloka tankar kring entreprenörskap och företagande. Moderatorn Leo Razzak styrde samtalet mellan Prins Daniel och inspiratörerna och hann även med att prata med UF-alumnen Emilia Lindmark, EoE Glasses, adept inom Prins Daniels Fellowship samt Ung Företagsamhet Västerbottens regionchef Jonas Nordin.

Ett tips som entreprenörerna delade med sig av till de ungdomar som vill starta företag är att skaffa sig en mentor/rådgivare och att hitta partners som kompletterar dem själva.

- Ensam är inte stark, kommenterade Alan Mamedi som själv driver TrueCaller tillsammas med Nami Zarringhalam. Inspiratörerna återkom ofta till orden ”mod” och ”våga” för att betona hur viktigt det är att våga ta chansen och att inte se misslyckanden som något negativt.

Detta var något om en modig elev i publiken tog vara på och frågade inför hela aulan om hon fick komma fram och ta en bild tillsammans med Prins Daniel. Ett modigt initiativ som självklart resulterade i en bild inför en jublande publik.

Prins Daniel talade bland annat om att det behövs fler tjejer som startar företag, och lyfte fram forskning som visar att kvinnor som drivit UF-företag har hela 80 procent större sannolikhet att starta företag som aktiebolag än kvinnor utan UF-bakgrund.

Efter föreläsningen hölls rundabordsamtal med 30 stycken UF-företagare som fick chansen att prata om entreprenörskap utifrån sina egna idéer och UF-företag tillsammans med Prinsen och entreprenörerna.

Framtida UF-företagare fick under tiden sitta kvar i aulan och lyssna till UF-alumnen Kevin Forss som driver företaget Noted Media. En inspirerande resa om att gå från UF-elev från just Anderstorpsgymnasiet till att tre år efter gymnasiet ha anställda runt om i hela världen tack vare sidan uppskattat.se

Förmiddagen avslutades sedan med en god lunch som elever från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Baldergymnasiet hade tillagat för Prins Daniels Fellowship samt inbjudna gäster.