UF företagandet fortsätter att öka i Västerbotten

Ung Företagsamhet är stolta över att ha ökat till 831 gymnasieelever som driver UF-företag i Västerbotten under läsåret 2018/2019.

Extra roligt är att sedan förra året har eleverna på yrkesprogrammen ökat och i år går 45% av Västerbottens elever på ett yrkesprogram. För ökningen står bland annat Naturbruksprogrammet i Burträsk och Naturbruksprogrammet på Forslunda-gymnasiet i Umeå.

- Vi är väldigt glada över årets resultat och detta är tack vare kommuner, lärare, skolledare, partners, rådgivare och andra som tror på vad vi gör. Vi har höga mål och arbetar nu väldigt aktivt på att fler elever på kreativa programmen ska få möjlighet att driva UF företag, eftersom de bär på personliga idéer och att de ofta startar företag under sitt arbetsliv. Vi ser även ett starkt intresse från eleverna att de vill starta samhällsbyggande företag, så Samhällsvetarna ser vi också en stor potential i. Så framtiden ser ljus ut för UF företagens räkning, säger Frida Stighäll regionchef för Ung Företagsamhet Västerbotten

Forskning visar att personer som drivit UF företag i gymnasiet oftare startar företag än andra, har lägre arbetslöshet och tjänar med.

- Framför allt så uppvisar eleverna ett större driv i sina framtida arbetssituationer vilket gynnar alla. Ung Företagsamhet gör skillnad både för enskilda människor och för hela samhället, avslutar Frida Stighäll

• vännäs
  • lycksele