Mikael Karlsson, foto Niklas Alexandersson. Julian Vigil, foto Unga Klara.

Välkommen till Salong: Ett musikaliskt samtal med Mikael Karlsson

Den 24 februari kl 19-20 är det dags för ett nytt digitalt salongssamtal från Unga Klara! Vi får träffa kompositören Mikael Karlsson, som har skrivit musiken till föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Läs mer om den här.

Mikael berättar om allt ifrån musikaliska referenser, val av instrumentering, inspelning, mixning av musiken och om sina tankar kring skriv- och inspelningsprocessen. Samtalet leds av Unga Klaras pedagog Julian Vigil. Du som publik är välkommen att ställa dina frågor i chatten!

Salongssamtalet sker på den digitala plattformen Zoom. Det är kostnadsfritt, men förbokning krävs via mejl till bokning@ungaklara.se. När du har bokat får du ett mejl med en länk till samtalet från oss. Märk din bokning med "Salong 24/2".

Varmt välkommen!

Datum: 24 februari 2021
Tid: 19.00-20.00
Plats: Digitalt på Zoom
Entré: Kostnadsfritt
Boka: bokning@ungaklara.se

--------------------------------------

Mikael Karlsson är en svensk kompositör med New York som bas. Han är verksam inom opera, balett, orkester- och kammarmusik, musik för teater och datorspel och ett och annat popprojekt. Han har sedan länge ett pågående samarbete med hyllade koreografen Alexander Ekman (Eskapist, Play, A Swan Lake, COW, Midsommarnattsdröm) och deras stycken framförs flitigt på Europas största operahus. Hans opera The Echo Drift presenterades på New Yorks främsta festival för ny opera, The PROTOTYPE Festival. 2023 har hans operaversion av Lars Von Triers Melancholia premiär på Kungliga Operan i Stockholm, och 2024 sätts Fanny and Alexander, efter Bergman med Ivo van Hove som regissör, upp på La Monnaieoperan i Bryssel (båda med librettisten Royce Vavrek). Hans sångcykel (också Vavrek) för Anne Sofie von Otter - So We Will Vanish - har premiär våren 2021 med Svenska Kammarorkesternoch Martin Fröst. Mikael Karlsson har förutom klassiska uppsättningar också gjort musik till film och TV samt samarbetat med popartister som Andreas Kleerup, Lykke Li, Mariam Wallentin och Callie Day. År 2015 prisades han av American Academy of Arts and Letters när han mottog Wladimir and Rhoda Lakond Award som tilldelas en "enastående kompositör mitt i karriären”.