Unga Klaras nya VD Stefan Hansen. Fotograf: Johannes Tegnér

NY VD PÅ UNGA KLARA

Unga Klaras nya VD är Stefan Hansen!

Stefan Hansen har utsetts till ny VD för Unga Klara. Han tillträder sitt nya uppdrag den 1:a oktober.

- Unga Klara har mottagit och behandlat ansökningar till VD-tjänsten från många väldigt kompetenta personer. Bland dessa valdes Stefan Hansen ut då han motsvarar alla de kriterier som styrelsen formulerat. Vi ser nu mycket fram emot Stefans bidrag till utvecklingen av Sveriges nationalscen för barn och unga, säger Christina Björk, ordförande för styrelsen Unga Klara AB.

- Detta känns fantastiskt roligt! Stefans kompetens, energi och kärlek till barn- och ungdomsteater kommer att få stor betydelse för hur vi tillsammans driver teatern framåt, kommenterar Unga Klaras konstnärliga ledare Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff.

Stefan Hansen är 29 år och kommer senast från Göteborgsoperan där han har varit projektledare. Innan dess var Hansen kulturhandläggare som vikarie för kulturrådet Linda Zachrison i Washington. Hansen är utbildad scenkonstproducent vid Stockholms Dramatiska Högskola. Han har tidigare även arbetat som verksamhetsledare vid Teater Sagohuset i Lund, producent vid flertalet teatrar i Sverige, scenkonstredaktör för Nöjesguiden i Malmö och verksamhetsassistent vid Mains d’Œuvres i Paris.

- Jag är naturligtvis mycket hedrad över förtroendet och känner en enorm entusiasm över att bli VD för Unga Klara. Jag kommer in under en spännande tid då Unga Klara tar sig an ett ännu större ansvar över att vara tillgängliga och relevanta för hela landet – ett engagerande uppdrag som jag ser fram emot, säger Stefan Hansen.

- Vi på Unga Klara kommer att tillsammans, med utforskande och nyfikna blickar, forma den nationella scenen för barn och unga i nära samverkan med teatrar och andra organisationer runt om i Sverige och världen. Vi ska fortsätta att vara nära både vår publik och bransch för att vidareutveckla det scenkonstnärliga arbetet för barn och unga, avslutar Stefan.

Stefan Hansen efterträder Nisha Besara som efter tre framgångsrika år på Unga Klara har gått vidare till ett nytt uppdrag.

Unga Klara grundades av Suzanne Osten 1975, och har sedan dess bedrivit en världsberömd forskande verksamhet barns och ungas villkor i fokus. Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff är sedan 2014 teaterns konstnärliga ledare. Unga Klara är sedan januari 2018 en nationell scen för barn och unga. Vårt uppdrag är att spela om det allra viktigaste och att göra livsbejakande teater även om det svåra, farliga och obekväma.

Kontakta Miranda Rudklint, press-och kommunikationsansvarig, för mer information:

Email: miranda@ungaklara.se

Mobil: +4670-9992072

Unga Klara är Sveriges nationalscen för barn och unga.