Foto: Mats Bäcker.

Premiären av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" skjuts upp två veckor

På grund av en sjukskrivning i produktionen (inte relaterad till Covid-19) skjuts nu premiären av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" upp två veckor. Nytt premiärdatum för allmänheten är fredag den 30 oktober kl 19. Som en följd av rådande publikrestriktioner blir det två premiärkvällar och Unga Klara välkomnar recensenter till den första premiären torsdag den 29 oktober kl 19.

Spelperioden på Unga Klara i oktober, november och december är fullbokad och den publik som är inbokad under de två veckorna erbjuds nu biljetter till nyinsatta datum i februari. Publiken har också möjlighet att se föreställningen på Uppsala stadsteater där den spelas i januari.

"De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", efter den Augustprisbelönade romanen av Johannes Anyuru, spelas på Unga Klara hösten 2020. För regi och dramatisering står Farnaz Arbabi, en av Unga Klaras två konstnärliga ledare.

Johannes Anyurus roman "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är en science fiction-thriller om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek, och om terrorns och fascismens mekanismer. Boken som kom ut 2017, blev en stor kritiker- och försäljningssuccé, belönades med Augustpriset och har översatts till en rad olika språk.

Dramatikern och regissören Farnaz Arbabi, som tidigare har dramatiserat berättelser ur ett historiskt perspektiv, förflyttar sig nu in i det framtidsteoretiska. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Är det möjligt att resa i tiden och därigenom hindra en katastrof? "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" gestaltar den oro som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering. Läs mer om föreställningen på Unga klaras hemsida här.

"De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" spelar hela hösten på Unga Klara. Föreställningen är en samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater, där den kommer att spela i januari. Senare under våren blir det gästspel på Folkteatern i Göteborg 9-10 mars och på Hipp i Malmö 17-21 mars.

DE KOMMER ATT DRUNKNA I SINA MÖDRARS TÅRAR:

En samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater.
Urpremiär 15 oktober 2020 på Unga Klara.
Premiär 8 januari 2021 på Uppsala stadsteater.
Fritt efter Johannes Anyurus roman med samma titel.
Medverkande: Ester Claesson, Astrid Kakuli, Robin Keller, Rita Lemivaara, Bashkim Neziraj, Tina Pour Davoy/Nina Rashid, Davood Tafvizian
Dramatisering och regi: Farnaz Arbabi
Dramaturger: Jens Ohlin, Marie Persson Hedenius
Scenografi: Jenny Kronberg
Kostymdesign: Elin Hallberg
Musik: Mikael Karlsson
Ljusdesign: Johan Sundén
Maskdesign: Erika Nicklasson
Regiassistent: Klara Gattbro
Bokförlag: Norstedts
Teaterförlag: Draken Teaterförlag

Målgrupp: Rekommenderas från 15 år

Läs mer på www.ungaklara.se

För mer info, kontakta gärna:
Stefan Hansen, t.f. kommunikationschef och vd,
stefan@ungaklara.se

UNGA KLARA är Sveriges nationella scen för barn och unga. Unga Klara vill genom teater involvera barn och unga i en professionell konstnärlig process, för att inspirera och utmana dialogen om de viktigaste frågorna i livet. Med blicken inställd på framtidens barn bedriver Unga Klara sin verksamhet, ständigt i dialog med samhälle och publik i den konstnärliga processen. Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff är Unga Klaras konstnärliga ledare sedan 2014. Unga Klara grundades av Suzanne Osten 1975 och har sedan dess bedrivit en med tiden världsberömd forskande teaterverksamhet med barns och ungas villkor i fokus.