Uniaden 2019 - Åter igen certifierade som ett Miljömärkt Event!

Stora arrangemang och mässor lockar stort intresse och deltagande, vilket också kräver flera aktiviteter som sätter avtryck på miljön. Därför blir Uniaden-Sveriges bredaste arbetsmarknadsdag, ett tydligt exempel på att både, besökare, engagerade och deltagare måste ta sitt ansvar och bidra till en mindre miljöpåverkan. Detta har varit Nelly Westmans uppgift som miljöansvarig för Uniaden 2019, vilket har resulterat att Uniaden 2019 har blivit certifierad som ett Miljömärkt Event!

Certifieringen innebär att Uniaden har uppfyllt Håll Sverige Rents checklista som indikerar att organisationen jobbar med hållbara satsningar inom bland annat inköp, avfall och transport. Som miljöansvarig i Uniaden har Nelly varit drivande för att nå diplomeringen. Hon har arbetat med underlag och förbättringspotentialer från Uniaden 2018 och implementerat nya strategier för att Uniaden 2019 ska bli en ännu hållbarare mässa. Nelly poängterar att certifieringen Miljömärkt Event har erhållits tillsammans med engagerade studenter i Uniaden.

För att få studenterna på universitetet och de som engagerat sig i projektet att aktivt engagera sig i det hållbara arbetet har Nelly spridit information och uppmaningar på sociala medier i form av exempelvis veckans miljötips såväl som via mailutskick.

Nya åtgärder i det hållbara arbetet på årets mässa är b.la minering av plastartiklar, utökad källsortering, klimatkompensation för deltagande företag och användningen av främst miljöklassade fordon under mässdagen.

- "Tänk långsiktigt, ni kan göra små förändringar varje år som om några år ger stora resultat" är en av lärdomarna som Nelly Westman har tagit med sig från Håll Sverige rent.

Med framtiden i fokus kommer årets underlag i det hållbara arbetet att vidarebefordras till nästa års projektgrupp för att göra Uniaden till ett så pass hållbart och miljövänligt event som möjligt i framtiden.

Vi ses på mässan tisdagen 29/1!

• Universitet, högskola

• mässan
  • uniaden

• Umeå

Uniaden är namnet på norra Sveriges största och bredaste arbetsmarknadsmässa som årligen arrangeras på Umeå universitet. Syftet med Uniaden är att utgöra en mötesplats för studenter och näringslivet där de kan träffas och skapa kontakt. Studenterna får här under sin utbildningstid möjlighet att utforska vilka möjligheter som finns efter avslutad utbildning, möjligheter för exjobb, uppsatsskrivande, sommarjobb etc. Vår ambition är att studenterna ska utöka sitt nätverk under studietiden samt att få upp ögonen för vilka möjligheter som finns för dem efter examensdagen.

Förutom själva mässan anordnar Uniaden också föreläsningar, event och temadagar i linje med årets tema som företag också kan delta på. Mer information om mässan och föreläsningar finns på vår hemsida, www.uniaden.com.

Gustav Olsson

Presskontakt Projektledare