Allsvenskan 2020: Målglada Hammarby utmanar Malmö

På söndag inleds äntligen Allsvenskan 2020 och nu kan Allsvenskans huvudsponsor Unibet presentera färska odds på hur säsongen slutar: Malmö FF tar hem guldet, Hammarby gör flest mål medan Varberg och Falkenberg åker ur.

Två och en halv månad efter det ursprungliga premiärdatumet är det äntligen dags att sparka igång Allsvenskan i fotboll. På obestämd tid kommer matcherna att spelas inför tomma läktare och det återstår att se hur detta påverkar händelserna på planen. Vad som står klart är att Malmö FF återigen är favorit att spela hem Lennart Johanssons pokal och bli det första guldlaget på 2020-talet. MFF står i vinnaroddset 2,15, före Hammarby med 4,00 och regerande mästarna Djurgården med oddset 8,00.

– Malmö är vana favoriter och ”Di Blåe” är såklart sugna på att återta pokalen efter två titellösa säsonger. För trots favoritskap både 2018 och 2019 har guldet hamnat i huvudstaden, och efter Djurgårdens och AIK:s guldår är det alltså Hammarby som blir den stora utmanaren enligt oddsen, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Med 75 mål satte just Hammarby nytt målrekord i fjol. Även denna säsong väntas laget ha den bästa offensiven, med oddset 1,30 att göra flest mål, före Malmö som står i 3,50.

– Bajens anfall ser starkt ut, toppat med ett par fina nyförvärv. Det blir intressant att se om de lyckas storma fram med samma målglada offensiv även inför publiktomma hemmaläktare. För Malmös del handlar det om hur väl återvändare som Ola Toivonen och Isaac Kiese Thelin lyckas, säger Henrik Holm.

Nykomlingarna Varbergs BoIS blir denna säsong den 66:e klubben genom historien att delta i fotbollsallsvenskan. Men sejouren ser ut att bli kortvarig. Ett spel på att Varberg slutar på nedflyttningsplats ger låga 1,40 gånger insatsen. Även västkustgrannarna Falkenberg ser ut att få lämna högsta serien efter säsongen.

Kampen om skytteligatiteln ser ut att blir en jämn historia även denna gång och en given förhandsfavorit saknas. Bäst till i oddslistan ligger Hammarbys Alexander Kačaniklić och Djurgårdens Emir Kujovic, både till oddset 8,00.

Unibets odds på Allsvenskan 2020:

Vinnare:
Malmö FF 2.15
Hammarby 4.00
Djurgården 8.00
AIK 10.00
IFK Göteborg 19.00
BK Häcken 21.00
IFK Norrköping 26.00
Elfsborg 151.0
Kalmar FF 201.0
Helsingborg 251.0
Örebro SK 251.0
Mjällby 301.0
Östersunds FK 401.0
IK Sirius 501.0
Falkenberg 1001
Varbergs BoIS 1001

Lag att flyttas ned direkt:
Varbergs BoIS 1.40
Falkenberg 1.80
Mjällby 2.50
Östersunds FK 3.25
IK Sirius 3.50
Örebro SK 8.00
Helsingborg 9.00
Kalmar FF 10.00

Lag som gör flest mål:
Hammarby 1.30
Malmö FF 3.50
Djurgården 8.00
IFK Norrköping 9.00
BK Häcken 12.00
AIK 15.00
IFK Göteborg 15.00

Spelare som gör flest mål:
Alexander Kačaniklić, Hammarby 8.00
Emir Kujović, Djurgården 8.00
Paulinho, Hammarby 9.00
Robin Söder, IFK Göteborg 9.00
Isaac Kiese Thelin, Malmö FF 9.00
Ola Toivonen, Malmö FF 10.00
Christoffer Nyman, IFK Norrköping 12.00
Aron Johansson, Hammarby 15.00
Alexander Søderlund, BK Häcken 15.00
Marcus Antonsson, Malmö FF 19.00

För de senaste oddsen:

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Hemmaklubben – fansens röst
En nyhet inför säsongen är att Unibet, som ny huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan, lanserar det nya initiativet Hemmaklubben. Där ska 20 miljoner kronor fördelas, och det är supportrarna som avgör hur mycket som tillfaller just deras favoritlag – genom att registrera sig och välja Hemmaklubb på unibet.se. I Hemmaklubbens fördelningsmodell kommer placering 1 erhålla 2 miljoner (10%) och plats 32 får 200 000 kr. Pengarna delas ut till klubbarna i samband med säsongsavslutningen.

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.