Här är finalisterna i Årets fan och Årets föreningshjälte 2019

Efter en nomineringsfas med rekordstort intresse, kan nu Unibet stolt presentera finalisterna i Årets Fan och Årets Föreningshjälte. Vinnarna utses i början av januari av en jury där Glenn Hysén är ordförande. Återigen har rekordet för antalet nomineringar till Årets Fan och Föreningshjälte slagits. Ökningen beror till stor del på att ännu fler föreningshjältar nominerats än tidigare.

– Det är så in i bomben roligt att engagemanget fortsätter att växa som det gör. I år fick vi in över 350 nomineringar, vilket är ett nytt rekord. Det är som alltid helt fantastiskt att ta del av alla nomineringar och få lära känna alla fina fans och föreningshjältar runt om i landet. Nu har vi i juryn enats om tio goa fans och föreningshjältar som gått till final, säger Glenn Hysén, fotbollslegendar och juryordförande.

Sedan 2014 har initiativet Årets fan lyft fram och hyllat de hjältar som bidrar till och arbetar för ett schyst supporterskap. För tredje året utses dessutom Årets föreningshjälte, för att hylla alla ideella krafter som jobbar i det tysta.

Nomineringsprocessen har skett via en hemsida, där vem som helst kan anmäla sig själv eller någon man anser värdig att bli Årets fan eller Årets föreningshjälte. Vinnarna i respektive kategori får ett personligt utformat pris till ett värde av cirka 10 000 kronor samt material att skänka till sin favoritförening för cirka 20 000 kronor. I början av januari 2020 utser Unibets jury, med ordförande Glenn Hysén i spetsen, vinnarna i respektive kategori.

– Vad som är tydligt bland alla nomineringar är att det finns otroligt många som engagerar sig för föreningslivet på ett utmärkt sätt. Vad som dessutom är lite extra roligt är att det är så många olika sporter, där några faktiskt var helt nya för mig. Det var svårt att välja finalister och det kommer bli ännu svårare att välja vinnare, säger Henrik Holm, projektledare för Årets fan på Unibet.

Årets fan: Utmärkelsen Årets fan tilldelas den/de som under året utmärkt sig för sitt engagemang och sitt stöd för ett lag, för en förening eller en utövare. Årets fan ska ha visat exceptionellt engagemang i en positiv anda, svarat för en sund läktarkultur och följt föremålet för sitt supporterskap i vått och torrt, i framgång såväl som i motgång.

Årets föreningshjälte: Utmärkelsen Årets föreningshjälte tilldelas den/de som under året, eller under en längre tid, har spelat en betydande roll och ansträngt sig utöver det vanliga för sin klubb/förening och dess medlemmar. Årets föreningshjälte möjliggör och levandegör idrott för stora och små och bidrar därmed till att Sveriges föreningsliv går runt.

Och finalisterna i Årets fan är (utan inbördes ordning):

Magnus Andersson, Göteborg Rugbyförening, Göteborg
Magnus är klubbens hjälte som alltid ställer upp och som ser alla spelare och gör dem till bättre människor både på och utanför planen. Han hittar sätt för att få dem allra minsta att komma in i gemenskapen i klubben. Magnus har ett otroligt driv och engagemang som smittar av sig till andra och en stor del av den utveckling föreningen har haft på den senaste tiden är Magnus förtjänst.

Donald Lind, Parasport Piteå, Piteå
I snart 35 år har Donald varit aktiv i Parasport Piteå. Han startade sitt engagemang i föreningen 1987 och i många år var han friidrottstränare med ett stort engagemang. Han är en eldsjäl och en man med hjärtat på rätta stället, en som tänker på de aktiva i första hand. Ingenting är omöjligt med Donald.

Jennifer Pettersson, Örnsköldsviks gymnastikklubb, Örnsköldsvik
Jennifer är den som gått i bräschen för sunt ledarskap. Jennifer ser ständigt till att bygga för framtiden för trygga gymnaster som sen kan se tillbaka med glädje på sin tid som gymnast. Det ska vara roligt att träna och man ska gå från träningen med en positiv känsla. Glädje och välmående, Bredd och elit. Jennifer är vår eldsjäl.

Pontus Attefors, Selånger FK, Sundsvall
Pontus är en oerhört engagerad tränare för Selånger FK och har dessutom under lång tid varit lagledare inom föreningen. Pontus har en unik förmåga att se alla, pusha alla, peppa alla och att alltid se till att sprida positiv energi. Det har resulterat i ett fantastiskt lag med fin sammanhållning och stort kollektivt sportsmanship.

Christoffer Mattisson, Växjö Lakers, Växjö
Christoffer har ett otroligt engagemang och ser alltid till att hålla i gång publiken i Växjö & vida arena. Oavsett om det är när Växjö leder och det går bra eller om vi ligger under och det är motgångar så är alltid Christoffer den som stöttar i ur och skur. Han gör verkligen allt för sitt Växjö Lakers. Christoffer missar inte någon utan ser till att alla känner sig inkluderade. Så ser man till att skapa en god läktarkultur.

Joakim Castberg, Supporterklubben Falkarna Östersunds FK, Östersund
Joakim är en av grundarna till Falkarna och har under dessa åren varit aktiv och delaktig i stort sett allting som har rört föreningen. Supporterkulturen är ny i Östersund, detta brinner Joakim för att fortsätta att utveckla. Det kommer ta lång tid, men sakta men säkert så tar falkarna stora steg i rätt riktning. Du hittar Joakim alltid i klacken, oftast längst fram med megafon och Joakim kommer fortsätta göra det oavsett om det blir Allsvenskan, Superettan, div1 eller div4.

Viktor Sandell, Björklöven IF, Umeå
Viktor är en initiativtagare till insamlingen supporterspelaren. Säsongen 2017 samlade de in ca 370.000kr och då kunde Björklöven värva Roope Talaja. Det stannade dock inte där utan säsongen 2019/20 fortsatte arbetet och tillsammans med över 600 hängivna fans lyckades de samla ihop 500.000kr och landa en spelare som blev fansens spelare.

Isac Holmgren, Skellefteå AIK, Östersund
Isac ser varenda match oavsett tid och plats, han har också vana att bila med sin far de 6 timmarna de tar från Östersund till Skellefteå över dagen bara för match som bli 12 timmar bil totalt. Han brinner för hockeyn och för SAIK, hans barn var medlemmar i Skellefteå AIK supporterklubb innan de var satt i dagiskö. Det är ett hängivet fan.

Kalle Jakobsson, Kiruna AIF, Kiruna
Kalle är född och är uppvuxen i Kiruna och för Kalle har det bara funnits ett lag för honom, Kiruna AIF. Kalle blev 2015 klackledare och Kiruna AIF började i division 3 och spelade i den gamla klassiska Matojärvi. Kalle är en bra klackledare, han fixar och hjälper till på alla sätt som går. För Kalle är ingenting för jobbigt.

Elin Sundqvist, Sun City Westernriders, Karlstad
Elin gör ett fantastiskt jobb som eldsjäl i vår förening och hon är vårt allra största fan. Elin är det största fanet av Westernridning du kan hitta och hon är mycket engagerad i att arrangera tävlingar och jobbar för att westernridningen på alla nivåer ska gå framåt. Sun City är en liten förening men med Elin så känns vi som den största.

Och finalisterna i Årets föreningshjälte är (utan inbördes ordning):

Göran Myrberg, Öregrund-Gräsö skytteförening, Öregrund
Trots alla år av kämpande för en liten förening i en liten sport görs det med samma glädje och styrka år efter år. Göran är initiativtagare till allt från att alla barn ska ha samma möjligheter och uppmärksamhet inom sporten till att vara den som skrapar och målar så att den lilla medlemsstugan får ett nytt ansikte. Han gör verkligen allting för denna förening och ser till att den håller igång.

Susanne Broberg, Lidköpings ridklubb, Lidköping
Susanne är ridskolechef, med i styrelsen, ridskolelärare, aktiv under sommaren i tävlingar och lärare vid handikapps-ridning. Hon har slitit i alla år, i med- och motgång och hållit hundratals ungdomar och vuxna verksamma inom hästsporten i och runt om Lidköping. Men hon gör det alltid med ett leende och inspirerar andra till att engagera sig lika mycket som Susanne gör.

Jonas Andersson, Öja FF, Ystad
Jonas är en sann föreningsmänniska. Han är en sådan som alltid ställer upp i vått och tort och ser alltid till att det är god stämning i laget. Han har under ett par års tid tvättat seniortruppens kläder, skött allt material och överraskar gärna truppen med grillad korv eller andra initiativ. Jonas skulle aldrig missa en träning och ännu mindre en match oavsett om den är hemma eller borta.

Emma Leikkainen, Aspen Vi Unga, Björka Smådjurstall, Haparanda
Emma Leikkainen valdes för två år sen in som ordförande i vår förening och hon har på två år fått vår förening att öppna upp för barn och ungdomar från kommunens förskolor, skolor, fritids och mycket mer. Medlemsantalet har ökat till det dubbla på bara två år. Emma är vår föreningshjälte och tack vare henne kan vår förening leva vidare.

Per-Arne Morin, Kalix Hockey, Kalix
Per-Arne Morin har genom hela sitt liv ställt upp för föreningslivet på alla möjliga olika sätt. Detta har han gjort genom att både verka i det tysta, genom att sitta i sekretariatet och sköta klockan och ”live”-funktionen hos Swehockey, han ställer alltid upp för spelare när det behövdes skjuts till olika hockey & fotbollsträningar, matcher och annat. Men Per-Arne har också haft större betydande roller som ordförande och grundare av Kalix UHC (nuvarande Kalix HC).

Hanne Barmousa, Örebro Syrianska IF, Örebro
Hanne Barmousa ställer alltid upp och missar inte en enda match, hemma som borta. Hanne ser alltid till att det är god stämning och ger positiv energi till alla som kommer och ett exempel på hans engagemang är att det är han som löser grillen och maten till matchen. Hanne är en sådan som är underbar att ha med i sin förening och sprider sin positiva inställning till alla andra.

Jonas Torstensson, Bulltofta Bowlingklubb, Malmö
Jonas Torstensson är en sann eldsjäl som lägger all sin fritid på bowling i allmänhet och på Bulltofta BK i synnerhet. Han är ständigt full av nya idéer för hur vi tillsammans kan utveckla den egna klubben och bowlingen som sport. Med ett starkt driv, i kombination med en lugn och inkännande personlighet, arbetar han för att föra verksamheten framåt. Jonas finns dessutom alltid tillgänglig, tjänstvillig som få och alltid med ett leende.

Mashall Khreis, Steneberg UIF, Gävle
Mashall är en eldsjäl som brinner för ungdomar och hon var med och startade Stenebergs UIF för ett år sedan och klubben har redan vunnit två serier denna säsong här i Gävleområdet. Mashall är en oerhört viktig del i att få denna förening att vara så framgångsrik som den har blivit på så kort sikt och på längre sikt kan Mashall vara med och ta klubben mycket längre.

Ola Mopers, IFK Mora FK-SK-OK, Mora
Mannen som ser den lilla människan, han som får alla att känna gemenskapen i gruppen, han är ovärderlig för Mora. Ola är speaker, fystränare, friidrottstränare, skidinstruktör, mentor, lagledare, pappa, make, Ola är verkligen allt och tycker aldrig att någonting är jobbigt utan han gör det allting med ett leende. En ideelltarbetande människa som förtjänar all uppmärksamhet eftersom han aldrig sätter sig själv i första rummet.

Therese Andersson, Films SK, Österbybruk
Films SK finns verkligen i blodet för Therese Andersson, hennes farfar var med och startade föreningen 1933. Dessutom har alla hennes farbröder, familj, nästan alla kusiner samt hon själv spelat för klubben och nu är Therese ledare, supporter, ledamot, styrelsemedlem, sponsoransvarig och lite allt i allo. Det är alltså ingen underdrift när en säger att Therese får föreningen att gå runt.

Tidigare vinnare:
Årets fan 2018: Åke Olsson, Tranås AIF
Årets föreningshjälte 2018: Pär och Eva Uhlin, Grycksbo IF/BK
Årets fan 2017: Matilda Kålen, Östersunds FK
Årets föreningshjälte 2017: Ia Kjellsdotter, GKSS accessability Center
Årets fan 2016: Truls Månsson, Wolverhampton Wanderers
Årets fan 2015: Calle Ågren, IFK Norrköping
Årets föreningshjälte 2015: Rolf Solem, Tyresö FF
Årets fan 2014: Anders ”Bussis” Carlsten, Nässjö HC

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Holm, projektledare för Årets fan på Unibet, Henrik.Holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 25 miljoner kunder. Kindred Group är medlem i EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien, och granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.