Låga odds på lågt valdeltagande

På söndag är det omval till landstinget i Västra Götalands län och till kommunfullmäktige i Örebros nordöstra valkrets. Historiskt sett leder omval ofta till lägre valdeltagande än vid ordinarie val. Och så blir det även den här gången. Spelbolaget Unibets odds pekar på att valdeltagandet kan bli så lågt som 40 – 60 procent i de båda omvalen.

Sedan Valprövningsnämnden inrättades 1975 har det endast hållits fyra omval i Sverige. Det senaste anordnades i Orsa 2003 och ledde till ökat valdeltagande med 4 procentenheter. De övriga tre omvalen har lett till minskat valdeltagande. Den stora frågan många nu ställer sig är hur omfattande valskolket blir i Örebro respektive Västra Götaland. I valet 2010 hamnade valdeltagandet på 84,1 respektive 80,57 procent. Enligt Unibets odds kan procenttalen nu bli så låga som 40 – 60 procent.

- Den politiska debatten i framförallt medierna har svalnat rejält sedan valet i september 2010 och mycket lite tyder på att valdeltagandet närmar sig de tidigare siffrorna runt 80 procent. I Örebro genomför man för första gången i Sveriges historia ett omval i en enskild valkrets, vilket såklart drar ned valtemperaturen avsevärt, säger Jonas Nilsson, PR-chef på Unibet Sverige.

Lägst odds hos Unibet ger ett valdeltagande på 40 – 60 procent i respektive omval. Tror man däremot att valdeltagandet når upp till fjolårets nivåer finns det pengar att tjäna, det ger nämligen 25 respektive 20 gånger pengarna åter på varje satsad krona.

Valdeltagande vid omval – Oddsen från Unibet:

Nordöstra valkretsen Örebro

Valdeltagande                      Odds
40.01% - 60.00%                   1,95
60.01% - 70.00%                   2,25
70.01% - 80.00%                   5,50
80.01% - 100.00%                 25,00

Västra Götaland

Valdeltagande                      Odds
40.01% - 60.00%                   1,90
60.01% - 70.00%                   2,30
70.01% - 80.00%                   5,50
80.01% - 100.00%                 20,00

Länk till Unibets odds: http://bit.ly/95AzhL

Unibet grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet har över 4,1 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och certifierat enligt G4, Global Gaming Guidance Group.

I december 2007 förvärvade Unibet Maria Holdings (www.mariabingo.com) - Nordens största bingooperatör online, och i april 2008 Travnet (www.travnet.se) - Skandinaviens största travcommunity.

Mer information om Unibet finns på www.unibetgroupplc.com