Superettan 2020: Halmstad favorit i varje kategori

På tisdag inleds premiäromgången av Superettan 2020 och nu kan huvudsponsorn Unibet presentera odds på hur säsongen slutar: Halmstad säkrar uppflyttning tillsammans med Jönköpings Södra, medan nykomlingarna Umeå FC får det svårt att klara sig kvar.

Den uppskjutna säsongsstarten innebär att vi klivit in i midsommarveckan när det är dags för premiäromgång av Superettan 2020. Fem klubbar är nya inför säsongen: Umeå, Ljungskile och Akropolis tar steget upp från division 1, medan GIF Sundsvall och AFC Eskilstuna fallit ned från Allsvenskan.

Men laget i fokus ser ut att bli Halmstad BK, enligt oddsen från Unibet. HBK, som leds av Elfsborgs förre guldtränare Magnus Haglund, är favorit att vinna serien och därmed säkra uppflyttning till Allsvenskan. Hallänningarna är dessutom favoriter att både göra flest mål framåt, och ha den bästa defensiven.

– Senast Halmstad spelade i Allsvenskan var 2017, vilket innebär att det blir tredje gången gillt för HBK om de lyckas ta sig tillbaka till högsta serien i år. Men som så ofta med Superettan lutar det åt ett riktigt getingbo i toppen, med en handfull klubbar som kan utmana om uppflyttning, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Akallaklubben Akropolis debuterar i näst högsta serien och enligt oddsen får de kämpa för kontraktet, med oddset 3,20 på att de flyttas ned direkt. För norrlandsklubbarna Umeå FC och GIF Sundsvall, som båda är nya inför säsongen, är det skilda världar. Umeå har låga 2,10 att åka ur, medan ”Giffarna” får tampas med främst Brage och Örgryte om kvalplatsen upp till Allsvenskan.

Unibets odds på Superettan 2020:

Vinnare:
Halmstad 3.80
Jönköpings Södra 7.00
GIF Sundsvall 8.00
IK Brage 8.00
Örgryte IS 8.00
Västerås SK 9.00
Degerfors IF 10.00
AFC Eskilstuna 18.00
GAIS 18.00
Östers IF 18.00
Dalkurd FF 31.00
Norrby IF 31.00
Trelleborgs FF 31.00
Akropolis IF 41.00
Ljungskile SK 41.00
Umeå FC 51.00

Lag att flyttas ned direkt:
Umeå FC 2.10
Akropolis IF 3.20
Ljungskile SK 3.20
Dalkurd FF 4.00
Norrby IF 4.00
Trelleborgs FF 4.00
AFC Eskilstuna 5.00
GAIS 5.00

Lag som gör flest mål:
Halmstad 4.50
Degerfors IF 6.00
GIF Sundsvall 6.00
IK Brage 6.00
Jönköpings Södra 6.00
Örgryte IS 6.00
Västerås SK 9.00

Lag som släpper in minst antal mål:
Halmstad 4.00
Jönköpings Södra 4.00
Örgryte IS 6.00
GIF Sundsvall 8.00
IK Brage 8.00
Västerås SK 8.00
Östers IF 8.00

Spelare som gör flest mål:
Edin Hamidovic, J-Södra 6.00
Rasmus Wiedesheim-Paul, Halmstad 6.00
Pontus Engblom, GIF Sundsvall 8.00
Alhassan Kamara, Halmstad 8.00
Christian Kouakou, IK Brage 8.00

För de senaste oddsen:

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.