Unibet stoppar allt spel på Division 2 Södra Svealand efter misstankar om manipulation

Unibet kommer efter sommaruppehållet inte erbjuda någon vadhållning på de kvarvarande matcherna i Division 2 Södra Svealand. Detta efter att Unibet uppmärksammat att Svenska Fotbollförbundet inte längre känner sig trygga med att de kvarstående matcherna i serien avgörs på sportsliga grunder. Svenska Fotbollförbundet hänvisar till 13 konkreta misstankar om manipulation i Division 2 Södra Svealand. Beslutet gäller omedelbart och tillsvidare.

Svenska Fotbollförbundet har i en skrivelse i slutet av juli meddelat Spelinspektionen samt samtliga spelbolag med vadhållningslicens, att de har identifierat 13 konkreta misstankar om manipulation i Division 2 Södra Svealand. De flesta av dessa misstankar klassas i den övre delen av skalan som Svenska Fotbollförbundet använder sig av.

Svenska Fotbollförbundet meddelar vidare att de inte längre känner sig trygga med att kvarvarande matcher i serien kommer avgöras på sportsligt rättvisa grunder och uppmanar licenserade spelbolag att frivilligt avstå att erbjuda vadhållning på Division 2 Södra Svealand.

- Vi har nu gått igenom alla lagda spel på divisionen och inte funnit några avvikande eller misstänkta spel. Dock är vår högsta prioritet att värna om sportens integritet och erbjuda våra kunder en säker och trygg vadhållningsprodukt. Därför kommer vi nu stoppa spel på kvarvarande matcher i serien i väntan på vidare utredningar, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

- För att bekämpa matchfixning och stärka sportens integritet måste idrotten, myndigheter och spelbolag samarbeta. Vi hoppas att polisen prioriterar att utreda dessa misstänkta spelfuskbrott. Vi hoppas också att Svenska Fotbollförbundet vidtar handlingskraftiga åtgärder mot misstänkta spelare, föreningar och funktionärer som inte lever upp till sportens ideal, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

Att värna om sportens integritet är av högsta prioritet för Unibet. Vi har under åren samarbetat med internationella idrottsfederationer, rättsvårdande myndigheter och samlat spelbolag för att gemensamt byta information och erfarenheter. 2005 var Unibet med och grundade International Betting Integrity Association som samlar data från 30 miljoner vadhållningskunder runt om i världen. Branschorganisationen för Onlinespel är även representerad i Spelinspektionens Matchfixningsråd där dessa frågor diskuteras och koordineras mellan myndigheter, idrotten och spelbolag.

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 25 miljoner kunder. Kindred Group är medlem i EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien, och granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.