Nyhet -

Jordkloks smidiga integrationer sparar tid och hjälper lagret att alltid få rätt etikett på rätt paket

BAKGRUND

Den ekologiska e-handeln Jordklok.se startades 2008 av Jacob Kamras och Lars Baric i Jacobs enrumslägenhet på Lilla Essingen. Det började som en liten webshop som mest sålde varor för energibesparing i hemmet, t.ex. lågenergilampor och solcellslampor men har sedan dess bytt fokus till bl.a. kroppsvård och rengöringsprodukter och vuxit till en populär e-handel med över 4000 varor i sortimentet.

Både Jacob och Lars har alltid varit intresserade av miljön så när tanken på att starta något eget dök upp kändes det naturligt att det skulle vara med fokus på miljön. Jordklok, som alltid endast varit en webbutik och aldrig fysisk butik har vuxit konstant varje år. Från 2015 till 2016 ökade omsättningen med 50% och är nu uppe i 14,7 miljoner med 8 medarbetare.

UTMANING

När Jacob och Lars satte igång sin försäljning var det i så liten skala att de skrev alla adresser för hand på paketen. Snart ökade beställningarna och de insåg att de behövde köpa in en etikettskrivare för att effektivisera processen. Jordklok använde Unifaun för att boka sina transporter och kopierade alla namn och adresser manuellt från e-handelssystemet till Unifaun. När etiketterna printades var det viktigt att se till att matcha etikett med följesedel samt se till så att rätt etikett sattes på rätt paket.

LÖSNING

De första 3 åren användes inget affärssystem utan bara e-handelssystem. Då plockades och packades ordrarna en i taget. Nästa steg blev att integrera e-handelssystemet till Unifaun så att alla uppgifter gick automatiskt till Unifauns system. I samband med att Jordklok under 2015 bytte e-handelsplattform till e37 så integrerades nya e-handelsplattformen till affärssystemet Specter och Specter till Unifaun så att alla system nu var integrerade.

Den som packar paketet scannar bara in plocksedeln och så kommer etiketten ut. På så sätt går det inte att sätta etiketten på fel paket.”

De nya integrationerna har underlättat mycket för Jordkloks dagliga logistikhantering. När en kund nu lägger en order på hemsidan så går adressuppgifter och fraktuppgifter automatiskt över till Specter och till Unifauns system. Jordklok har valt att göra på det här sättet för att underlätta etiketthanteringen. Man kan ha en koppling från e37 till Unifaun men då får man istället alla etiketter i en bunt vilket ökar risken för felhantering. På Jordkloks lager packar, scannar och klistrar man på etiketten på paketet i en följd. Allt för att minska risken för fel.

YTTERLIGARE EN LÖSNING MED PICKUP LOCATOR

Medan företaget växte och kunderna blev fler började det komma mail från kunder med önskemål om att få välja var de ska hämta ut sitt paket. Fler och fler vill kunna välja specifika utlämningsställen i kassan och Jordklok vill såklart vara lyhörda mot sina kunder. De hittade då Unifauns Pickup locator som erbjuder just detta genom att man bygger in tjänsten i både affärssystemet och i kassan på e-handelssystemet. På så vis ökar man valfriheten till kunderna och hos Jordklok är det nu 70% av kunderna som gör ett aktivt val av utlämningsställe i kassan.

RESULTAT

”När man använder ett sådant här system så vill man bara att det ska funka, och det gör det.”

Jordklok hanterar cirka 4500 ordrar per månad där snittordern ligger på 500 kr. Om Jordklok inte hade de integrationer de har idag, hade de inte kunnat hantera den här mängden paket.

• e-handel