Junkyard effektiviserar sitt logistikflöde i samarbete med Memnon Networks

Junkyard är en av de senaste årens framgångssagor inom ehandelssegmentet. Junkyard har valt att genomföra sina transportbokningar i TA-systemet Memnon Apport. Dessutom använder de sig av den nya lösningen som integrerar alla fraktrelaterade dokument till ett enda A4.

Det är just de integrerade fraktdokumenten som är extra spännande i lösningen. Den stora skillnaden för Junkyard är att de går från att hantera 3-6 dokument (en utgående etikett, information om returer, leveransvillkor, ett eller flera reklamblad, faktura alternativt kvitto samt eventuellt en returetikett) per leverans till allt på ett enda A4-papper.

Den här typen av lösning har tidigare endast använts av de absolut största aktörerna, men tack vare standardiserade IT-lösningar och etiketter blir det kostnadseffektivt för betydligt fler.

Så här säger David Lidén, logistikchef på Junkyard om lösningen:

”Att få ut alla dokument på samma papper underlättar packningen för vår personal samtidigt som det ger oss en lägre kostnad. Att vi dessutom har riktad reklam i varje levererad låda är ju kanon.”

Några av de fördelar som finns med lösningen är:

• Lägre total pappers- och printkostnad

• Enklare administrativ hantering (reducerad tid per order samt eliminering av fel)

• Smidigare och snabbare returhantering (kundupplevelse, reducerade administrativa kostnader samt kapitalbindning)

• Merförsäljning (reklamutrymme på dokumentet)

• Miljömedvetet

”Vi är oerhört stolta över att Junkyard valt att använda sig av Memnon Apport för sin transportadministration. Att de dessutom valt att integrera de fraktrelaterade dokumenten är ett tydligt bevis på att de ligger i den absoluta framkanten bland ehandlare”, säger Martin Randel, VD på Memnon Networks.

Läs mer om lösningen på www.memnonnetworks.com/enetikett

Martin Randel, VD - Memnon Networks
Telefon: +46 (0)705 285372

David Lidén, Logistikchef - Junkyard
Telefon: +46 (0) 703 996699

Junkyard är Skandinaviens största webbutik för snowboards, skateboards och streetwear-relaterade produkter, med mer än 350 varumärken såsom: Sweet Skateboards, Humör, Burton, DC, WeSC, Carhartt, Dr Denim, Vans, Element, Volcom, Adidas, Fox, Nike, Billabong, Globe, LRG, Levis, Enjoi, Converse, Tech Deck. Junkyard har ett eget skateboard team och snowboard team, som är aktiva nationellt med evenemang och tävlingar. Junkyard är en ledande livsstilsaktör för målgruppen. Junkyard är medlem i Trygg E-handel, och har kontor i Stockholm, Oslo och Trollhättan.

Memnon Networks erbjuder innovativa e-lösningar som förenklar användarnas transportadministration, sänker kostnaderna och ökar kvaliteten i verksamhetens affärsprocesser. Memnon Apport TM är Nordens marknadsledande system för transportadministration och används för närvarande i 57 länder. Varje dag bokar över 100 000 kunder fler än 300 000 paket i Memnon Apport.