Stadium distribuerar ut alla sina varor via Unifauns TA-system

Stadium, Sveriges ledande butikskedja inom sport och sportmode, har ett stort flöde varor som skall distribueras ut från deras centrallager till butikerna. För att effektivisera transport- och fraktdokumenthanteringen har de valt att använda tre av Unifauns TA-systemlösningar.

Företaget omfattar förutom Stadiumbutikerna, specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Plus och Stadium Outlet. Ett sportigt bildspråk, tydliga avdelningar och prisvärda produkter ger kunderna inspiration till ett aktivt liv. De vill ge god service genom att erbjuda rätt varor i rätt tid till sina butiker. De transporterar, hanterar och lagrar varor med hög effektivitet och med kunden och miljön i fokus. Centrallagret ligger i Norrköping och därifrån distribueras alla varor till butikerna.

Stadium använder Göteborgsbaserade Unifauns produkt Unifaun PrintServer som är en lokalt installerad programvara integrerad mot Stadiums lagerhanteringssystem SwissLog, WarehouseManager. Med det här upplägget kan de hantera fraktdokument och välja transportsätt i lagerhanteringssystemet och får automatiska utskrifter av fraktetiketterna via Unifaun PrintServer. Samtidigt som fraktetiketterna skrivs ut matchas information från Unifaun PrintServer ihop med orderlistan så att varje order får ett kollinummer. På så sätt kan de följa varje order och se vad varje kolli innehåller.

Unifaun Online ute i butikerna
Stadium använder även Unifauns webbaserade lösning Unifaun Online för att skriva ut fraktdokument och kunna skicka varor från butikerna. På servicekontoret i Norrköping skapar man så kallade profilinloggningar för varje butik, vilket innebär att de styr exakt vad som skall synas i gränssnittet i Unifaun Online ute i butikerna. Det handlar om att avsändaren alltid är rätt ifylld, att man endast kan välja att sända paket till vissa av servicekontoret utvalda butiker samt att man bara kan välja ett eller två fraktsätt. På så sätt blir det väldigt användarvänligt för medarbetarna ute i butikerna och de kan skicka varor utan att ha någon utbildning i Unifaun Online.

– Unifaun Onlines profilhantering underlättar för både oss och våra medarbetare ute i butikerna. Butiken kan idag enkelt skriva ut en fraktetikett med förifyllt transportsätt, berättar Daniel Johansson som är logistikchef på Stadium i Norrköping.

Pacsoft Online i webbutiken
I Stadiums webbutik använder de Unifauns, för Posten utvecklade TA-system Pacsoft Online med tjänsten orderkoppling med direktutskrift. Systemet används av Postens kreditkunder och är idag Sveriges mest använda system för produktion av transporthandlingar, spårning av gods och EDI-kommunikation.

Fakta Stadium
Stadium är Sveriges ledande butikskedja inom sport och sportmode med 120 butiker i Sverige, Danmark och Finland. Företaget omfattar förutom Stadiumbutikerna, specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Plus och Stadium Outlet. Dessutom ingår dotterbolagen Stadium Promotion, Stadium Solutions och Stadium Sports Camp (svb). Moderbolaget Stadium AB i Norrköping är servicekontor för butikerna. IKANO S/A är delägare med 25 %.   Läs mer om Stadium: www.stadium.se

• frakthandlingar
  • pacsoft online