Unilabs tillhandahåller ackrediterade missbruksanalyser i saliv

Unilabs tillhandahåller ackrediterade missbruksanalyser i saliv

Vi presenterar en ny utgåva av Unilabs Medicinska artikel som denna gång handlar om ”Påvisande av droger i saliv”.

Författare: Yufang Zheng, Kemist, Med.dr., Erik Sparve, Överläkare och Mats Bergström, Överläkare

Unilabs erbjuder nu ackrediterade analyser av missbrukssubstanser (”droger”) i saliv. Analyserna utförs i laboratoriemiljö och med kundanpassad service och korta svarstider.

Analys av missbrukssubstanser i saliv har under flera år tilldragit sig stort intresse, eftersom insamlandet av prov från munhålan är betydligt enklare än sedvanlig urinprovtagning. Vidare kan provtagningen ske utan särskilda arrangemang, såsom förberedd toalett. Detta medför att salivprovtagning blir enkel för provtagaren och av provlämnaren kan uppfattas som mindre integritetskränkande. Vid provtagningen används ett speciellt provtagningskit, en standardiserad mängd prov samlas upp och förs ned i en buffert. Denna saliv kan vara uppblandad med andra vätskor från munhålan och ofta används namnet ”Oral Fluid”, Oral vätska, för att markera detta.

Den medicinska artikeln "Påvisande av droger i saliv finns att läsa i bifogad PDF-version eller på www.unilabs.se

För mer information, kontakta:
Maria-José Ferrandis, Överläkare Klinisk kemi
maria-jose.ferrandis@unilabs.com

För praktisk information och kostnadsfri utbildning, kontakta Mia Stenvinkel, instruktör:
mia.stenvinkel@unilabs.com