Almedalen börjar med trendspaning om framtidens energimarknad

Almedalen börjar med trendspaning om framtidens energimarknad

Energimarknaden är under kraftig förändring. Samhället och industrin har ett ökat behov av leveranssäker, konkurrenskraftig och fossilfri el. Ändå finns det en osäkerhet kring framtidens elförsörjning.

Uniper är en global energikoncern vars verksamhet bygger på E.ONs tidigare storskaliga elproduktion. Vi finns på plats redan under Almedalens första dag med trendspaningar du inte får missa.

På kort tid har förutsättningarna för elmarknaden drastiskt förändrats. I Uniper tycker vi att det är hög tid att tänka nytt. För att inspirera till nya infallsvinklar, arrangerar vi två spännande energipolitiska seminarier under Almedalen.

Vad har svensk basindustri gemensamt med Tesla?

Söndag 3 juli, kl 16.00

Tesla växer så det knakar på världsmarkaden. Hur resonerar Tesla kring sina produkters elbehov och Sveriges framtida elförsörjning? Dagens elförsörjning står inför utmaningar och omställningsbehov. Vad betyder det för teknikutveckling, konkurrenskraft, jobb och exportintäkter?

Medverkande:

• Carl Michael Raihle, ordförande SKGS
  • Mattias Goldman, VD Fores
  • Maria Weimer, Liberalerna, ledamot i Energikommissionen
  • Maria Strömkvist, Socialdemokraterna, ledamot i Energikommissionen
  • Johan Sveningsson, VD Uniper Sverige

Går det använda musikindustrins marknadsmodell på elmarknaden?

Söndag 3 juli, kl 16.45

På musikområdet har man slutat ta betalt för skivor och singlar. I stället är det möjligheten att när som helst lyssna på vad som helst som Spotify tar betalt för. Hur skulle en sådan modell kunna se ut på elmarknaden?

Medverkande:

• Ulla Sandborgh, marknadsdirektör Svenska Kraftnät
  • Cecilie Tenfjord Toft, riksdagsledamot Moderaterna
  • Åsa Westlund, riksdagsledamot Socialdemokraterna
  • Martin Ådahl, riksdagsledamot Centerpartiet
  • Niclas Damsgaard, energiekonom Sweco
  • Rickard Nilsson, Manager Market Design Nord Pool
  • Johan Sveningsson, VD Uniper Sverige

Unipers tält hittar du på S:t Hansgatan 21, framför Gotlands konstmuseum. Vi ses söndagen den 3 juli!

För mer information: Kontakta Anna Nystedt, Uniper Sverige, 0705 25 54 86.

Uniper – pålitlig och stabil elproduktion för energibehovet i Sverige.

Uniper är det nya namnet för E.ONs tidigare storskaliga elproduktion och råvaruhandel inom energi. Som ny global energikoncern vilar därmed Uniper på stolta anor och gedigen energiexpertis. I Sverige är vi en stor elproducent för svensk basindustri, med produktionsanläggningar runt om i landet för klimateffektiv vattenkraft och kärnkraft samt naturgaseldad kraftvärme och reservkraft.

This website may contain forward-looking statements and data based on current assumptions and forecasts made by E.ON or Uniper and other information currently available to E.ON or Uniper. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. E.ON and Uniper do not intend, and do not assume any liability whatsoever, to update these forward-looking statements and data or to conform them to future events or developments.