Hybridgräs för fotboll - första matchen i Sverige spelas på Lagavallen i Ljungby

Fredagen den 2 september, klockan 19.00, spelas den första seriematchen på hybridgräs i Sverige. Ljungby IF gästas då av FK Älmeboda/Linneryd. Det är ett stort intresse för hybridgräs bland elitklubbarna i Sverige. Hybridgräs är en blandning av naturgräs och konstgräs och det används på många stora arenor i Europa.

Nedan är film från klippning av planen:

Hybridgräs kombinerar de positiva egenskaperna hos naturgräs med ett konstgräs slitstyrka och hållbarhet. I systemet förstärks naturgräset med konstgräsfiber vilket ökar hållbarheten hos naturgräset. Med hybridgräs får man helt enkelt det bästa av två världar, en perfekt kombination av naturgräsets fina spelegenskaper och konstgräsets utmärkta slitstyrka. Hybridgräset heter XtraGrass och leverantör är Unisport.

Nedan intervju i tidningen Smålänningen med projektledare Bengt Gustavsson på Ljungby kommun:

– Vi har fått väldigt många reaktioner. Jag är inbjuden till en konferens med alla elitföreningar där jag ska prata om vårt projekt med hybridgräs. Svenska fotbollförbundet ska ha anläggningskonferens i november här i Ljungby med ett 50-tal besökare, berättar Bengt Gustavsson.

Även Ljungby IF har märkt av uppmärksamheten kring underlaget.

– Det är en enorm PR för kommunen framför allt. Det har varit oerhört många föreningar som har varit och tittat. Det är många som är nyfikna och det är även vi, säger Mats Berglund.

Hybridgräs kombinerar de positiva egenskaperna hos naturgräs med ett konstgräs slitstyrka och hållbarhet. Gå in på www.unisport.com för mer information om XtraGrass hybridgräs eller kontakta Bengt Nordén på 0418-766 12.