Funderar du på internationell karriär? Här är CFO-lönerna högst och lägst

Även om lönen är långt ifrån allt som räknas för att hålla en medarbetare på gott humör brukar de flesta hålla sig ajour med hur det ser ut bland kollegorna inom området. Sedan är det alltid svårt att dels få tag i trovärdig statistik, och i en internationell jämförelse måste man även ha med i beräkningen att det finns skillnad i till exempel antal semesterdagar och andra typer av förmåner.

I USA och många andra länder är det vanligt att ha vinstdelning, optioner och aktieprogram där man får eller köper aktier i företaget subventionerat. Dessa förmåner gör att en direkt jämförelse mellan lönerna inte alltid blir relevant. Slutligen måste man – särskilt som CFO – vara medveten om att en sammanställning av utbetalda löner inte säger någonting om köpkraft.

Seattle-baserade Payscale samlar in lönestatistik från människor över hela världen genom att erbjuda ett test där man kan skriva in sin titel och beskriva vad man gör för att sedan få se vad man borde tjäna. På så sätt har Payscale samlat in över 40 miljoner profiler. Nedan hittar du några exempel:

Land Månadslön SEK
Hong Kong 140 767 kr
Singapore 123 683 kr
Förenade Arabemiraten 120 267 kr
Nederländerna 108 650 kr
Storbritannien 106 600 kr
Kina 104 550 kr
Saudiarabien 103 867 kr
Sverige 101 817 kr
Frankrike 94 983 kr
Turkiet 94 983 kr
Tyskland 90 200 kr
Brasilien 86 783 kr
USA 82 683 kr
Australien 82 000 kr
Italien 80 633 kr
Spanien 78 583 kr
Kanada 71 750 kr
Ryssland 42 367 kr
Indien 30 750 kr

* Payscale har egentligen för få svenska profiler för att vara statiskt signifikant, men den angivna medianlönen stämmer enligt Ledarnas statistik för finansdirektörer och motsvarande.

Trender inom CFO-löner

Lönerna för CFO-rollen är vanligtvis knutna till den totala lönebildningen på en marknad, vilket varierar från land till land – år till år. Men en generell trend är att CFO-lönerna fortsätter stiga. Det stämmer framför allt på länder där den ekonomiska utvecklingen är mycket stark, som Ryssland och Indien.

Med den ekonomiska situationen på marknaden som vi ser idag räknar Payscale med att CFO-lönerna kommer att öka med 3-5 procent per år.

På lite längre sikt

Den största frågan kring CFO-löner internationellt är hur de ska se ut jämfört med andra roller i organisationen. En faktor som diskuteras i vissa länder är olikheter i kompensation mellan olika funktioner i ett företag och då specifikt att chefer på C-nivå ofta har löner som är många gånger den som andra anställda, både arbetare och tjänstemän, har på företag.

I många länder finns en tydlig trend mot att olika former av kompensationsprogram med aktier och optioner minskar, särskilt i USA och Europa. De ersätts med andra former av ersättning, till exempel resultatbaserade bonusprogram, vilket även betyder att det inte handlar om att sänka ersättningsnivån generellt.

Läs mer om hur CFO:er kan arbeta med olika processer och lösningar för att effektivisera sin verksamhet och sitt företags resultat på Office of the CFO.

• cfo
  • ekonomisystem