Unit4 lanserar världens första chatbot för studenter på EDUCAUSE 2016

Unit4 presenterar idag den allra första chattjänsten utformad för studenter (Wanda) under en årlig konferens arrangerad av organisationen för IT-teknik inom högre studier, EDUCAUSE 2016. Med hjälp av Microsofts bot-teknik och maskininlärningsprogramvara, Microsoft Cognitive Services, kommer den kunna förändra studieupplevelsen och hjälpa institutioner att bättre stötta sina studenter.

Chatboten kommer att använda komponenter från Microsoft Azures PaaS-plattform, inklusive maskininlärning, analys av händelseströmmar och komplex händelsehantering, samt integrationer med Microsoft Office 365. Chatten kommer att fungera som universitets/högskoleinstitutionens kommunikationsapp, liknande Facebook Messenger, Skype och WeChat, via ett enkelt gränssnitt som byggts för Unit4 Student Management och även andra Unit4-appar.

– Vi valde Unit4 Student Management eftersom vi vill kunna kommunicera med våra potentiella och befintliga studenter på deras villkor, med hjälp av digital teknik, säger Elly Taylor, Academic Registrar på den brittiska musikhögskolan the Royal College of Music. Sociala medier och mobiltjänster står i centrum för denna teknik och är därför viktig för oss. Det ska inte vara komplicerat att hantera livet på ett campus och denna lösning ger både en bättre upplevelse för studenterna och gör det enklare för oss att kommunicera med dem.

Unit4 Student Management är den fjärde generationens system, baserad på mångårig erfarenhet av högre utbildning. Studenthanteringslösningen som utvecklats på Microsoft Azure har överträffat Unit4s förväntningar på marknadsintroduktionen, och används redan av miljoner studenter världen över. Denna framgång beror till mångt och mycket på att Unit4 lyckas fylla den stora brist på innovation inom och utveckling av just studenthanteringssystem som har rått under de senaste 10 åren.

Unit4 bidrar med stor expertis inom studentengagemang och fortsätter att leverera snabb innovation till utbildningssektorn, byggd på vår plattform, säger Anthony Salcito, vice president of Worldwide Education, på Microsoft. Vår globala ekonomi är allt mer beroende av tillgång till ny och högutbildad personal, vilket gör lärosäten inom högre utbildning viktiga för den ekonomiska utvecklingen. Institutioner som tjänar sina studenter på ett bra sätt och som anammar ny teknik kan därmed bidra till att öka sysselsättningsbarheten världen över.

Innovation inom bot-teknik är något Unit4 kommer att fokusera på starkt under kommande år:

Botar kommer att ersätta appar inom en inte allt för avlägsen framtid, inte bara på ett reaktivt sätt, utan även proaktivt där de inleder aktiviteter och kommunicerar dessa baserat på förkunskap om användarens tidigare aktiviteter, säger Ivo Totev, Chief Product Officer på Unit4. Exempel på användningsområden inom högre utbildning är: kursansökningar och antagningar, kommunikation mellan studenter och fakulteter samt hantering av studenternas akademiska utveckling.

Unit4 kommer att ställa ut i monter 1311 på en årlig konferens arrangerad av organisationen för IT-teknik inom högre studier, EDUCAUSE, i Anaheim, Kalifornien, i USA, den 26 till 27 oktober. Unit4 kommer också att stå som värd för seminariet “Your Students’ Digital Experience: The Good, the Bad and the Ugly” med kunderna Scott Krajewski, IT-chef och CIO på Augsburg College och Jay Sample, SVP Operations/CIO på Claremont Lincoln University, samt Jeffrey Alderson, principal analyst på Eduventures och Rob Curtin, Chief Applications Officer på Microsoft, onsdag den 27 oktober, klockan 9:10-10:00 i rum 210D.

• unit4 student management
  • chatbot