Google-vd och TV4-chef startar framtidens mediebolag

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 22:23 CEST

Med erfarenheter som vd för svenska Google och YouTube, planeringsdirektör på TV4 samt flera produktionsbolag i bagaget föds nu framtidens mediebolag -  United Screens. Grundarna består av Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson med Bonnier Growth Media i ryggen.

United Screens kommer utan avgift för tittarna erbjuda högkvalitativt programinnehåll via digitala plattformar - TV, smartphones, datorer eller läsplattor. Utbudet i United Screens kanalnätverk på YouTube kommer att bestå av flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV och nya egenproducerade program skapade direkt för United Screens.

– Vårt programutbud kommer bestå av nya egenproducerade program, direktsändningar, nyheter, serier, podcasts, trailers, biofilmer och flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV. Vi kommer därmed att ge annonsörer och mediebyråer unika möjligheter att nå den nya tidens TV-tittare i en kvalitetsmiljö. Dessutom kommer det vara avgiftsfritt för alla tittare, när de vill se programmen, på den skärm de vill se programmen, säger Stina Honkamaa, tillträdande vd och grundare av United Screens.

Nya konsumtionsmönster

Förändringarna i svenskarnas mediekonsumtion har skapat såväl möjligheter som utmaningar för produktionsbolag, innehållsskapare och rättighetsägare. Sverige har världens tredje högsta smartphone-penetration. Tittandet på digitala plattformar har ökat enormt och traditionella intäktsmodeller lever i konstant konkurrens med mer eller mindre lagliga alternativ.

– Vi kommer att bli  samarbetspartner till traditionella mediebolag, produktionsbolag och andra rättighetsinnehavare. Vi hjälper dem att nå nya tittare till deras program samtidigt som vi erbjuder dem en lösning för att få betalt för både nytt och befintligt material på internet, säger Malte Andreasson, programdirektör, ansvarig utgivare och grundare av United Screens.

Första mediebolaget utan egen plattform

Inledningsvis blir United Screens ett multi-channel network, det vill säga ett kanalnätverk på YouTube, men en av grundtankarna är att följa tittarna till de plattformar de använder.

– I en värld där rörligt innehåll efterfrågas alltmer av tittare, i alla tänkbara format, skärmar och kanaler, skapas enastående möjligheter - för innehållsskapare, annonsörer och konsumenter. Jag är övertygad om att United Screens, och det dream team som står bakom bolaget, har utmärkta möjligheter att ta vara på dessa möjligheter på ett fantastiskt sätt, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

Nya intäktsmodeller för branschen

En viktig del av United Screens verksamhet kommer vara att hjälpa svenska och nordiska mediebolag att förvalta, sprida och få betalt för sina program på nätet. Det finns mängder av innehåll hos medie- och produktionsbolag i Sverige som inte finns tillgängligt via nätet, främst på grund av upphovsrättsliga utmaningar och avsaknad av licensmodeller som passar dagens mediekonsumtion. Med United Screens modell kommer efterlängtat innehåll kunna göras tillgängligt för tittare och samtidigt skapa intäkt till upphovsrättsinnehavarna. I andra fall kan det handla om innehåll som redan finns tillgängligt på nätet, men som innehållsskapare idag inte får betalt för.

Så funkar det

United Screens kanalnätverk kommer att erbjuda ett urval av olika kanaler, framtagna för att passa olika målgruppers intressen. Tittaren kan enkelt navigera i kanalutbudet på United Screens huvudkanal på YouTube. Programutbudet kommer att bestå av befintliga program från traditionell TV samt nya egenproducerade program.

På de olika kanalerna finns ett urval av program som tittaren kan följa från exempelvis sin TV, mobiltelefon, läsplatta eller dator. I anslutning till programmen visas reklam baserad på målgruppens profil och användarens egna intressen. Reklamintäkterna fördelas mellan United Screens, rättighetsinnehavaren och YouTube.

Om grundarna

Stina Honkamaa har de senaste fem åren varit vd för Googles och YouTubes svenska verksamhet. Innan dess var hon vd för mediebyrån Carat.

Malte Andreasson har de senaste 14 åren arbetat på TV4 där han senast hade rollen som planeringsdirektör för TV4-gruppens 43 TV-kanaler.

Om Bonnier Growth Media

Bonnier Growth Media ägs av Bonnier AB, Nordens största mediebolag, som 2012 hade en omsättning på 29 Mdr SEK. Bolagets uppdrag är att investera i lönsamma affärsområden på tillväxtmarknader, främst inom digital media och film/TV. Bonnier Growth Media omfattar i nuläget tolv bolag med en omsättning på ca fyra miljarder kronor och har kontor i Stockholm, New York, San Francisco, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Malta och Bangkok. Bland bolagen i gruppen finns bland annat Svensk Filmindustri, Sonet Film, Scandinavian Studios, SF Bio, SF Anytime, Spoon, Mag+ och Toca Boca. Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media, Jonas Von Hedenberg är senior vice president.

Om United Screens

United Screens AB grundades april 2013 av Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson. Bolaget ägs av grundarna och Bonnier Growth Media. United Screens visar den nya tidens TV, avgiftsfritt för alla tittare. United Screens arbetar tillsammans med mediebolag, produktionsbolag och upphovsrättsinnehavare för att förlänga livsstiden och intäktströmmen för deras innehåll. I framtiden kommer United Screens programutbud att bestå av nya egenproducerade program, direktsändningar, nyheter, serier, podcasts, trailers, biofilmer samt flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV.