Pressmeddelande 2015-09-23

Fler artister ansluter till Hela Sverige skramlar

Nu är det klart att fler artister ansluter till Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt. Till den redan digra listan över medverkande tillkommer nu även Laleh, Seinabo Sey, Mauro Scocco, Molly Sandén, Darin, LaGaylia Fraiser, Love Antell, Gunilla Backman, Kristina från Duvemåla-ensemblen, Petra Mede, Fredrik Lindström, Fredrik ”Benke” Rydman, Amanda Bergman, Sabina Ddumba, Ametist, Tensta Gospel Choir, Linnea Henriksson,Melinda De Lange,Maja Francis och Malena Ernman. Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt äger rum på Ericsson Globe tisdag 29 september. Alla som medverkar och arbetar medkonsertenställer upp gratis och pengarna som samlas in genom biljettintäkter och gåvor går till FN:s flyktingorgan UNHCR.

– Det gäller att så många av oss som möjligt försöker få den här vågen av medmänsklighet som sköljt över Sverige att hålla i sig så länge det går. Empati är tyvärr en färskvara och alla med nån slags plattform har ett extra ansvar nu – vi måste hjälpas åt att försöka förmedla att hjälporganisationernas pengar är slut! Läget är akut, säger Malena Ernman.

- Jag kände att jag måste komma hem och visa alla dem som gör samma resa som jag en gång gjort mitt stöd, säger Laleh.

Förra veckan släpptes 12 000 biljetter till den stora insamlingskvällen Hela Sverige skramlar – en konsert för människor på flykt och på mindre än ett dygn tog de slut. Kort därpå stod det klart att konserten direktsänds i tv och radio, en sändning som kommer att gå till historien då SVT, TV3 Play, TV4 Play, Kanal 5 Play, Aftonbladet TV, Expressen TV, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Sveriges Radio för första gången samsänder ett evenemang.

Nu ansluter ytterligare artister till den unika konsertkvällen i Ericsson Globe och listan över medverkande växer sig ännu starkare:

Alcazar

The Hives feat Michael Alonzo & Steppan

Uno Svenningsson

Weeping Willows

– Det är oerhört fint att se hur alla dessa fantastiska artister sluter upp kring Hela Sverige skramlar och vi är enormt tacksamma att det är så många som är beredda att hjälpas åt att hjälpa till. Det behövs. Nu siktar vi på att göra en oförglömlig kväll och samla in sjuhelsike massa pengar till UNHCR och deras viktiga arbete för människor på flykt runt om i världen, säger Sophie Henningson från initiativgruppen.

Idén till Hela Sverige skramlar föddes av en grupp personer som till vardags arbetar på de stora bokningsbolagen Blixten & Co, Live Nation, Luger, United Stage och Lifeline. Inspirerade av det fantastiska initiativet Vi Gör Vad Vi Kan, som samlat in betydande summor för att hjälpa till med flyktingkatastrofen vid Medelhavet, bestämde de sig för att bidra till hjälparbetet på sitt sätt.

För att möjliggöra en historisk kväll har Stockholm Globe Arenas lånat ut Ericsson Globe och samtliga artister och alla människor involverade i produktionen och runt om ställer upp gratis på sin fritid. Även kostnader för teknik, personal och övrigt stås för av respektive leverantör som ett bidrag till insamlingen.

Biljettintäkterna går till FN:s flyktingorgan UNHCR som leder arbetet för att skydda människor på flykt världen över. Just nu tvingar krig och förtryck i Syrien, Afghanistan, Irak och Eritrea miljontals människor att lämna allt bakom sig och göra den farliga resan till säkerhet. Hundratusentals av dem riskerar sina liv i desperata försök att ta sig till Europa.

Nu när biljetterna är slutsålda så går det bra att ge gåvor via sms, Swish eller till UNHCR:s plusgiro-konto.

För att ge en gåva upp till 500 kr, sms:a FLYKT125 (125 kr), FLYKT255 (255 kr) eller FLYKT500 (500 kr) till 72 980.

Gåvor över 500 kr går att skänka via Sverige för UNCHR’s plusgiro: 90 01 64-5 eller via Swish till nummer: 123 90 01 645.

Det kommer även finnas möjlighet att skänka pengar under kvällen.

Om UNHCR

UNHCR är FN:s flyktingorgan och skyddar människor som tvingats fly från krig och förföljelse. UNHCR ger nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård. UNHCR skyddar också alla flyktingars mänskliga rättigheter och hjälper dem att hitta långsiktiga lösningar till en tryggare framtid.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto.

För mer information om Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt

www.helasverigeskramlar.se

Facebook: Hela Sverige skramlar

Twitter: sverigeskramlar