Hela Sverige skramlar – Sveriges artistelit intar Ericsson Globe för unik konsert till förmån för människor på flykt

Hela Sverige skramlar

Inspirerade av den folkliga mobilisering av goda krafter för att hjälpa människor på flykt vill livebranschen nu dra sitt strå till stacken. Personer anknutna tilllandets största bokningsbolag har gått ihop och arrangerar tisdag 29 september Hela Sverige skramlar –en konsert till förmån för människor på flykt.

Det blir en unik helkväll på Ericsson Globe tillsammans med närmare 40 av Sveriges främsta artister. Alla som medverkar ställer upp gratis och biljettintäkterna går till UNHCR, FN:s flyktingorgan. Biljetterna kostar 195 kr och släpps tisdag 15 september kl 09:00. I samband med biljettköpet finns även möjlighet att addera en gåva mellan 125 till 10 000 kr.

Inspirerade av det fantastiska initiativet Vi Gör Vad Vi Kan, som samlat in betydande summor för att hjälpa till med flyktingkatastrofen vid Medelhavet, har en grupp personer anknutna till bokningsbolagen Blixten & Co, Live Nation, Luger, United Stage och Lifeline gått ihop för bidra till hjälparbetet. Tillsammans med närmare 40 av Sveriges främsta artister arrangeras nu Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt, som blir en helkväll på Ericsson Globe där intäkterna går till UNHCR och deras arbete.

–Vi är överväldigade över det engagemang vi mött hos de artister som vill medverka i Hela Sverige skramlar! Glädjen över att personer som till vardags arbetar med liveproduktion möts och samarbetar kring den här konserten är obeskrivlig. Det är mängder av frivilliga involverade –crew, security, tekniker, regissörer, musiker, riggers, cateringpersonal, evenemangsvärdar, arenapersonal, humpare och kameramän. Vi tror den här kvällen blir en oförglömlig upplevelse och hoppas att alla går däri från med samma känsla som vi har just nu: Självklart ska vi göra vad vi kan! hälsar Mikael Tillman, en av initiativtagarna.

Redan nu är närmare 40 av Sveriges främsta artister och komiker klara, och fler namn tillkommer.

Hela Sverige skramlar äger rum tisdag 29 september.

Artisterna som medverkar (fler namn tillkommer)

Alcazar

Uno Svenningsson

Veronica Maggio

Weeping Willows

– Det finns ögonblick som definierar en hel generation. Hur vi handlar i en visst specifikt situation som avgör hur historien ska döma oss. Om våra barn och barnbarn ska titta på oss och säga: Hur kunde ni låta det ske? Hur vi väljer att agera just nu mot de flyktingar som behöver vår hjälp, är ett sådant ögonblick. /Jonas Gardell

–Jag har länge hoppats på att få tillfälle att bidra på ett mer personligt sätt än genom de vanliga bidragen, här gör vi ett solidariskt statement som märks, vi drar inte bara in pengar för att hjälpa medmänniskor i nöd, vi står enade för humanism och solidaritet i en tid när rädslor och fördomar måste bekämpas. /Lisa Nilsson

–För mig är det självklart att vara med och bidra till att Hela Sverige skramlar. Under tiden som du läser detta så är det tusentals familjer som flyr från krig och förtryck. Det minsta som jag/vi kan göra är att hjälpa dom på vägen på samma sätt som man själv skulle vilja ha hjälp om man var tvungen att fly från sitt hem. /Kodjo Akolor

–Den här kvällen är ett bra initiativ och kan man vara en liten del av det är det klart man tackar ja. /David Batra

Tanken är att skapa en avskalad och spontan kväll med unplugged-känsla och regissören Edward Af Sillen ansvarar för ihopsättning av konserten. För att möjliggöra en historisk kväll har Stockholm Globe Arenas lånat ut Ericsson Globe och samtliga artister och människor bakom produktionen medverkar ideellt. Även kostnader för teknik, personal och övrigt stås för av respektive leverantör som ett bidrag till insamlingen.

–Det var inte ett svårt beslut för oss när vi fick frågan om vi kan upplåta Ericsson Globe för Hela Sverige skramlar. Vi är glada och stolta att kunna vara med och bidra till en fantastisk manifestation för medmänsklighet och möjligheten att samla in mycket pengar till förmån för UNHCR, säger Marie Lindqvist, VD Stockholm Globe Arenas. Biljettintäkterna går till FN:s flyktingorgan UNHCR som leder arbetet för att skydda människor på flykt världen över. Just nu tvingar krig och förtryck i Syrien, Afghanistan, Irak och Eritrea miljontals människor att lämna allt bakom sig och göra den farliga resan till säkerhet. Hundratusentals av dem riskerar sina liv i desperata försök att ta sig till Europa.

–Vi är oerhört glada och tacksamma för att Sveriges artister ställer upp för att hjälpa människor som tvingas fly sina hem. Deras engagemang kommer att hjälpa UNHCR att nå ut med skydd och nödhjälp till de mest utsatta. Behoven har aldrig varit större, säger Katinka Lindholm, Generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Biljettförsäljning sker via Globens biljettsystem www.axs.com och biljettpris är 195 kr. I samband med biljettköpet finns möjlighet att addera en gåva mellan 125 och 10 000 kr via en välgörenhetsknapp.

–Vi har medvetet satt ett lågt biljettpris för att alla som vill ska kunna delta denna fantastiska kväll, och om möjligt även ge ytterligare gåvor till insamlingenVi har gjort det så enkelt att redan när du gör ditt biljettköp kan du välja att lägga till en gåva som du betalar direkt, berättar Malin Larsson från initiativgruppen bakom Hela Sverige skramlar

.

Det går även att ge en gåva via sms, Swish eller till UNHCR:s plusgiro-konto.För att ge en gåva upp till 500 kr, sms:a FLYKT125 (125 kr), FLYKT255 (255 kr) eller FLYKT500 (500 kr) till 72980. Gåvor över 500 kr går att skänka via UNCHR’s plusgiro: 90 01 64-5 eller via Swish till nummer: 123 90 01 645.Det kommer även finnas möjlighet att skänka pengar under kvällen.

Om UNHCR
Sverige för UNHCR är en insamlingsorganisation och FN:s flyktingorgan UNHCR:s samarbetspartner i Sverige, med uppdrag att samla in pengar till UNHCR:s arbete och att öka medvetenheten om flyktingars situation. Sverige för UNHCR har 90-konto.UNHCR är FN:s flyktingorgan och har uppdraget att försvara flyktingars rättigheter och trygga deras välbefinnande. När en flyktingkris inträffar är UNHCR först på plats och erbjuder nödhjälp, som mat, vatten och tak över huvudet.

För mer information om Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt

www.helasverigeskramlar.se

Facebook: Hela Sverige skramlar

Twitter: sverigeskramlar