I DET NYA LANDET - En föreställning av och med EMIL JENSEN

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 13:00 CEST

I DET NYA LANDET

En föreställning av och med

EMIL JENSEN

Emil Jensen är äntligen tillbaka med en ny skiva och med den nya föreställningen "I det nya landet", där han tar pulsen på Sverige, världen och sig själv. Emil har tidigare släppt fyra hyllade album och turnerat med sina konserter och föreställningar genom hela norra Europa. Han är en mästare utan motstycke på att kasta sig mellan musik och tal, humor och allvar, personligt och globalt som om det vore den mest naturliga sak i världen.

Emil har genom åren gjort sig känd för att våga ta ställning som artist och kämpa för mänskliga rättigheter, hållbar utveckling, jämställdhet och solidaritet. I höstens föreställning duckar Emil inte för allvarliga ämnen, men lyckas hela tiden hitta hopp och värme i sin poetiska satir. Låtar från nya skivan och gamla favoriter från de tidigare, varvas med nya hissnande monologer i Emils helt egna genre av mellansnack.

- Jag vänder och vrider på ämnen som mänskliga rättigheter och när det blir för tungt går jag in på mänskliga svårigheter! säger Emil Jensen. I en tid när det är som hårdast och kallast gäller det att själv skapa den värme som saknas - som en Idas sommarvisa i ett allt kallare samhällsklimat, säger Emil Jensen.

Emil Jensens nya album, med samma namn som föreställningen, släpps den 2 oktober, och på skivan gästas han bland annat av artister som Klara Söderberg (First Aid Kit) och Johan T Karlsson (Familjen).

Emil Jensen är en av Sveriges mest mångsidiga artister. Förutom sina 4 skivor har Emil släppt två kultförklarade ljudböcker och långfilmsdebuterat som skådespelare i Jan Troells Oscarsbidrag Maria Larssons eviga ögonblick. Han hörs i sitt egna radioprogram Mellansnack i Sveriges Radio P1. 2007 gjorde Emil hela sin uppmärksammade sommarturné på cykel – 300 mil med gitarren på ryggen – som en personlig manifestation för hållbar utveckling.

2011tilldelades Emil Jensen Gustaf Frödings lyrikpris med följande motivering:

”Emil Jensens texter och musik kännetecknas av ett skenbart spontant uttryck, lekfullt och träffsäkert. Men bakom ridån av humor finns ett stort allvar och ett uppriktigt samhällsengagemang. I sitt skapande ställer han sig på de svagas och utsattas sida i kampen mot fördomar, hyckleri och maktmissbruk. Emil Jensen är en mångsidig konstnär som med sin personliga berättelse speglar vår tid.”

Några presscitat/röster om Emil Jensens tidigare föreställningar;

”Världens bästa mellansnack”

/Nanushka Yeaman, DN

”Emil Jensen blandar poesi och fria tankar med hejdlös humor. Det dödliga allvaret har aldrig varit roligare. Eller låtit bättre.”

/Fredrik Welander, Dagens bok

”Emil Jensens tänkvärda och berörande ordkonster och sånger, med humorn och kärleken till människan som propellrar, är verkligen något alldeles extra. Han skulle kunna vara sin egen gala.”

/Alexander Agrell, Sydsvenskan

"Vi kan inte enas om vilken del av showen vi tyckte bäst om. Allt var ju så bra."

/Jane Magnusson, Dagens Nyheter

"Han är rolig, charmig och showen kan avnjutas av alla. Genialitet saknar ålder."

/Lars Ring, Svenska Dagbladet

”Vackrare än så här blir det aldrig!”

/Lisa Olaisson, Värmlands folkblad

Biljetter släpps på måndag den 8 juli.

Nytagna pressbilder på Emil Jensen finns att ladda ner på www.unitedstage.se

Klicka på PRESS och lösenordet är press7. Klicka sedan på artistsidan och leta er

fram till Emil Jensen.

Turnéplan;