Wilmer X jubilerar med ny bok i höst

Wilmer X jubilerar med ny bok i höst

Malmös mesta rockband heter sedan våren 1978 Wilmer X (om vi bortser från det faktum att de faktiskt startade sin karriär som Wilmer Pitt) och och hösten 2018 kommer boken som sammanfattar allt.

I sommar har vi sett bandet återförenas för sin 1000:e spelning inför 35 000 jublande rockfans på Sweden Rock och framför hemmapubliken i Malmö på ett fullsmockat Stortorget under Malmöfestivalen. Höstens jubileumsspelning på Kulturbolaget sålde slut på en minut (!!!) och till extrakonserten på samma ställe tog biljetterna slut på några få minuter.

En nostalgitripp? Glöm det. Nisse Hellberg, Jalle Lorensson, Thomas Holst, Sticky Bomb och Janne Lindén visar just nu att Wilmer X låter vitalare, mopsigare och tätare än någonsin.

Bandets alla år på vägar, klubbar, festivaler och toppen av försäljningslistorna dokumenteras just nu i en bok med bilder av fotografen Anders Roos och text av Sven Lindström. "Wilmer X – 40 år av blues, svett och tårar" beräknas finnas ute i bokhandeln i början av november. Mer information och möjlighet till förbeställning kommer i slutet av augusti.

Boken kommer att ges ut i tre upplagor:

– En standardupplaga på ca 300 sidor.

– En utökad version, en deluxebox i begränsad och numrerad upplaga på 500 ex, som innehåller exklusivt bonusmaterial.

– En upplaga med endast 50 numrerade exemplar med live-cd/dvd samt ytterligare unikt bonusmaterial samt möjlighet att välja en av fem signerade fotokonstbilder från sommarturnén 2018, tryckta med högsta kvalitet i 70 x 100-format.

Anders Larsson, United Stage

larsson@unitedstage.se