45-årsjubileum av "The Velvet Underground & Nico" den 29 oktober!

Pressmeddelande  •  2012-10-18 11:00 CEST

När Velvet Undergrounds första album gavs ut i mars 1967 var den långt ifrån hyllad med det originella omslaget – en skalbar banan signerad Andy Warhol. I dag, 45 år senare, har ”The Velvet Underground & Nico” en kultstatus som ett av de mest inflytelserika albumen i rockvärlden. Nu firas denna klassiker med en rad olika utgåvor; från en remastrad version av stereomixen på CD och LP hela vägen till en makalös 6 CD-box med mängder av tidigare outgivet och svåråtkomligt material.

”The Super Deluxe Box” innehåller originalalbumet i stereo och mono, samt singelversioner och tidigare outgivna alternativversioner. Dessutom har producenten Bill Levenson putsat till demoinspelningar från Scepter Studios (april 1966) och repetitioner från Andy Warhols The Factory (januari 1966). Man har även lyckats hitta en liveupptagning från Valleydale Ballroom i Columbus, Ohio gjord senare samma år. Som extra bonus kommer en nyremastrad version av Nicos soloalbum ”Chelsea Girl”. Medföljer i boxen gör även en 92-sidig bok med mängder av foton från åren när Lou Reed, John Cale, Sterling Morrison, Maureen Tucker och Nico skapade rockhistoria.

Releasedatum: 29 oktober 2012

För information och pressförfrågningar:  Sheida Tilles, USM Intern, Universal Music: sheida.tilles@umusic.com / 08 629 53 00