Eric Claptons moderna klassiker Slowhand släpps den 3 december

Pressmeddelande  •  2012-10-29 16:54 CET

Rock- och blueslegenden Eric Clapton fick smeknamnet ”Slowhand” i början av sin karriär på 1960-talet när han spelade med John Mayall’s Bluesbreakers – det såg knappt ut som om han rörde händerna när han spelade. Ändå har han under sin 50-åriga karriär visat sig mer flyhänt än de flesta andra gitarrister.

”Slowhand” är också titeln på hans mästerverk från 1977 som på allvar gjorde honom till en världsartist. Plattan, som innehåller sådana eviga favoriter som ”Lay Down Sally”, ”Wonderful Tonight” och J J Cale-covern ”Cocaine”, tog sig till andraplatsen på Billboardlistan och låg sammanlagt 75 veckor på den amerikanska LP-listan. Claptons smakfulla, skönt tillbakalutade men likväl spänstiga rockgung skulle bli tongivande för många andra artister framöver.

Universal firar 35-årsdagen av denna moderna klassiker med hela fem olika utgåvor, där givetvis kronjuvelen är en Super Deluxe-utgåva, innehållande nymastrade versioner av original-LPn (och fyra extraspår), hela konserten från London i april 1977, plus vinyl-version av albumet och en bok med läckra bilder från inspelningarna. ”Slowhand” släpps även som dubbel-CD, enkel-CD, LP och download.

Besök Eric Claptons officiella hemsida: http://www.ericclapton.com/ eller på Facebook: http://www.facebook.com/ericclapton

För pressförfrågningar: Sheida Tilles, USM Intern, Universal Music: sheida.tilles@umusic.com / 08 629 53 00