Frida Hyvönen möter Sveriges Radios Symfoniorkester

Pressmeddelande  •  2012-10-16 13:05 CEST

Frida Hyvönen fortsätter att utmana och beröra – den 7-8 december möter hon Sveriges Radios Symfoniorkester i två exklusiva konserter på Berwaldhallen.

”En förtrollande scenartist och komedienne, en stormig pianist och lysande textförfattare, en unik röst som talar från en tidlös inre plats.”

Så beskrivs en av Sveriges främsta och mest hyllade kvinnliga artister Frida Hyvönen, som efter framgångarna med det nya albumet To the soul möter Sveriges Radios Symfoniorkester i ett exklusivt och oväntat musikaliskt möte.

– Är rysligt glad över att ha blivit inbjuden att spela med Radiosymfonikerna! Må prakt och härlighet uppstå i detta decembermöte, säger Frida Hyvönen om konserten.

Frida Hyvönen, som på debutalbumet Until death comes år 2005 nästan uteslutande använde sig av endast sång och piano, har sedan starten hyllats av både kritiker och publik. På det andra albumet Silence is wild, som bland annat gav Hyvönen Dagens Nyheters Kulturpris, hörs fler instrument än tidigare och nu, med sin mest genomarbetade och efterlängtade skiva hittills, är det dags för ett musikaliskt möte med en hel symfoniorkester.

Konsertprogrammet är fortfarande under framtagning men kommer att bestå av Hyvönens musik från tidigare skivor och det senaste kritikerrosade albumet To the soul, släppt våren 2012, inspelad i Benny Anderssons studio RMV på Skeppsholmen i Stockholm och inspirerat av sångerskans vistelser på Bali, i Indien, Zimbabwe samt bostäderna i Paris och Västerbotten.

Konserterna ges på och av Berwaldhallen inom ramen för serien Svenska stjärnor den 7-8 december 2012. Biljetter finns tillgängliga för försäljning via berwaldhallen.se

Frida Hyvönen är även gäst i SVT:s Dom kallar oss artister samma vecka. Programmet sänds måndag 3 december.

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotte Frykman, Berwaldhallen
charlotte@keeper.se