Nelly Furtados nya album ”The Spirit Indestructible” släpps den 20:e juni.

Pressmeddelande  •  2012-04-17 11:48 CEST

Av: Gustaf Angelin

Nelly Furtado avslöjar nu titel och releasedatum för sitt uppkommande album. ”The Spirit Indestructible” heter det och det släpps den 20:e juni 2012. Den uppmärksammade förstasingeln ”Big Hoops (Bigger Is Better)” finns nu ute på iTunes.

Du hittar den här:

Den multiplatinasäljande superstjärnan Nelly Furtado står själv som co-writer för samtliga spår på den nya fullängdaren. Men skivan innehåller även samarbeten med en minst sagt stjärnspäckad line up som sträcker sig långt över det musikaliska spektret. Kända profiler som hip-hoplåtskrivaren/producenten Salaam Remi, poplåtskrivaren/producenten Rodney Jerkins, Dutch DJ och EDM producenten Tiesto, rocklåtskrivaren/producenten John Shanks, reggae producenten Da Genius och kanske inte minst hårdrocksproducenten Bob Rock, bekräftar Furtados ofrånkomliga vilja och mod att våga tänja på de musikaliska gränserna. Deluxe-utgåvan av albumet innehåller även ett flertal bonusspår där Nelly Furtados samarbete med Fraser T. Smith är ett av dem. Ett annat namn som där gör sig hört är Mike Angelakos.

“This album is all about positivity, youth, good energy, and the relentlessness of the spirit. I want people to live this music the way we did when we wrote it.
I want them to jump, dance, scream, laugh, cry, love, and vibe to it, and to turn it up very loud everywhere.”  - Nelly Furtado

”The Spirit Indestructible” är Furtados första engelskspråkiga album sedan 2006 års hyllade dubbel platinasäljande ”Loose”, vilken bl a deubuterade #1 på Billboard Top 200, sålde multiplatina i 32 länder samt totalt 10 miljoner ex världen över. Idag har Furtado totalt sålt mer än 16 miljoner album och hela 18 miljoner singlar jorden runt. På hennes prishylla står bl a en Grammy, ett Brit Award, en Latin Grammy, ett World Music Award och 10 Juno Awards.

Få en glimt av arbetet med det nya albumet här:

För mer information kontakta:

Charlie Åberg
E-post: charlie.aberg@umusic.com