SEBBE STAXX, THE REAL GROUP OCH SWEDEN AID ORCHESTRA HEDRAR OFFREN FRÅN UTÖYA PÅ ETT ÅRS DAGEN AV MASSAKERN

Pressmeddelande  •  2012-07-17 16:26 CEST

På söndag 22 Juli har det gått exakt ett år sen massakern på Utöya ägde rum. Sweden Aid Orchestra vill hedra minnet av offren tillsammans med The Real Group och rapparen Sebbe Staxx från Kartellen. Orkestern har gått in i den legendariska Atlantisstudion och spelat in låten "Kringsatt av fiender" och en tillhörande musikvideo.

Sweden Aid Orchestra är sammansatt av musiker från några av Sveriges främsta symfoniorkestrar med målet att använda musikens kraft för att skapa engagemang och ge medel till människor i utsatthet.

"Kringsatt av fiender" är en ny tolkning av låten "Til Ungdommen", en i Norge och Danmark mycket välkänd låt skriven av Nordahl Grieg och Otto Mortensen. Den har spontant sjungits vid olika manifestationer efter massakern bland annat  av 200.000 människor på Rådhustorget i Oslo. Sången manar till kamp mot våldet.

Tillsammans med The Real Group och Sebbe Staxx från Kartellen har Sweden Aid Orchestra nu spelat in en ny version av låten med en ny text skriven av Sebbe Staxx och Leo G Carmona. Sebbes far Rune Stakset, som kommer från Norge, medverkar genom att läsa en egen specialskriven dikt. Den nya inspelningen baseras på en version av "Til Ungdommen" som musikproducenten Stress gjort till Kartellens kommande album "Ånger & Kamp".

Alla intäkter från låten går till den norska verksamheten Agenda X, ett anti-rasistiskt resurscenter för unga som erbjuder en mängd aktiviteter inom konst och kultur.

"Kringsatt av fiender" släpps digitalt den 22 Juli av SoBlue Music/Universal

För pressbilder och ytterligare information, kontakta:
Åsa Edenroth, Sweden Aid Orchestra - info@swedenaidorchestra.se, 0706-823770
Patrick "P.O" Ohlsson, SoBlue Music - po@sobluecreative.com